دست‌فروشان، منبع خوب اخاذی کارمندان شهرداری کابل

افزایش آمار بیکاری و بالا رفتن نفوس شهر کابل، بسیاری از کابلی‌ها را مجبور به دست‌فروشی در کنار جاده‌ها کرده‌ است.

در حال حاضر با توجه به شرایط سخت زندگی در پرجمعیت ترین شهر کشور، ساده‌ترین کار با کمترین سرمایه، دست‌فروشی در کنار سرک‌ها است که با درآمد ناچیز آن لقمه نانی تهیه شود.

اما این کار نیز عاری از مشکل نیست و چالش‌های زیادی را به همراه دارد، از بندش راهروها، جاده‌ها و کوچه‌ها گرفته تا آلوده‌گی محیط زیست و اخاذی‌های ماموران شهرداری و پولیس.

بنا به آمار اداره شهرداری؛ حدود ۵۰۰ هزار نفر در شهر کابل مشغول دست‌فروشی هستند که باعث تولید بیش از حد زباله در شهر می‌شوند.

شهروندان کابل هم از این وضعیت شاکی هستند و می‌گویند که دولت باید هرچه زودتر مشکل دست‌فروشان را حل کند و به این بی‌نظمی پایان دهد.

محمد ناصر، یک‌تن از باشندگان شهر کابل به خاورمیانه گفت :«دست‌فروشان سرک‌های شهر را بند ساخته و مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده‌اند.»

وی با شکایت از این وضعیت؛ افزود که بی‌نظمی‌ها در شهر کابل به بالاترین حد خود رسیده و دولت باید به صورت جدی برای از بین بردن آن اقدام کند.

جمشید شهروند دیگر کابل گفت که شهرداری فقط به فکر رشوه گرفتن خود است و روزانه از این دست‌فروشان پول می‌گیرد و کاری به آنان ندارد.

به گفته وی، اگر دست‌فروشان رشوه ندهند، به آنان اجازه فعالیت از سوی شهرداری کابل داده نمی‌شود و بساط‌شان را جمع می‌کنند.

تنها مردم نیستند که ادعای اخاذی ماموران شهرداری کابل از دست‌فروشان را دارند، بلکه شمار زیادی از دست‌فروشان نیز این ادعا را تائید کردند.

قاری حیات‌الله، یکی از دست‌فروشان شهر کابل به خاورمیانه گفت :«پولیس به همکاری ماموران شهرداری از کراچی‌ها هفته‌ای ۱۰۰ افغانی می‌گیرند و اگر کسی به آنان پول ندهد، اجازه کار کردن برایش نمی‌دهند.»

وی که در نزدیکی موزیم ملی دست‌فروشی دارد، می‌گوید؛ حتی نگهبانان موزیم ملی نیز از آنان درخواست پول می‌کنند و اگر به آنها حق ندهند، کراچی‌های‌شان را جمع می‌کنند.

جمال فروشنده دیگری که در ساحه کوته سنگی کار می‌کند؛ گفت که کارمندان شهرداری هفته‌وار ۱۵۰ افغانی از آنان جمع می‌کنند و اجازه فعالیت برای‌شان می‌دهند، در غیر آن؛ برایشان اجازه کار کردن داده نمی‌شود.

شماری از دست‌فروشان نیز می‌گویند که نه ماموران شهرداری و نه نیروهای امنیتی بر کار آنها نظارت ندارند.

در حالی که همیشه از شهرداری کابل و کارمندان این نهاد ادعای اخاذی می‌شود؛ اما این نهاد با توجه به انتظار یک هفته‌ای حاضر به گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه نشد تا این ادعاها رنگ حقیقت بگیرد.

این در حالی است که سرپرست شهرداری کابل که از سوی رئیس‌جمهور غنی گماشته شده است، همیشه بر مبارزه با فساد تاکید کرده؛ اما گویا این اظهار نظرها تنها گفته‌ای بیش نیست.

سید مهدی علوی‌نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *