در صورت انتخابات، جنگ ادامه می یابد؛ صلح طالبان و امریکا به معنی پایان جنگ نیست

نهمین دور گفتگوهای طالبان و نماینده امریکا در شهر دوحه قطر رو به پایان نهاده و احتمال می رود که توافقی نیز بین دو طرف حاصل شود.

اما آیا این گفتگوها و توافق برای آینده افغانستان و سرنوشت مردم مهم است؛ آیا در روند جنگ و ناامنی تاثیرگذار است و می تواند افغانستان را به سمت ثبات و آرامی بکشاند؟

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت «این صلح بین ما و طالبان نیست؛ این صلح بین امریکا و طالبان است.»

به عقیده وی، صلح بین امریکا و طالبان برای افغانستان امنیت نمی آورد؛ بلکه شیوه و روش جنگ را تغییر می دهد و در عین زمان «بیرق سفید طالب بیرق سیاه داعش می شود».

از نگاه سعیدی، گفتگوها بین امریکا و طالبان و نتیجه آن، سناریوی بزرگ و تازه ای برای افغانستان است که داعش باید به سمت آسیای میانه برود و جنگ در افغانستان ادامه یابد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد «کسانی که فکر می کنند رفت و آمدهای خلیلزاد صلح می آورد، اشتباه می کنند، دور از واقعیت است، این صلح جنگ را به شیوه دیگر تغییر میدهد».

وی با اشاره به نقش امریکا اذعان داشت که امریکا یک ابرقدرت جهانی است، در طول تاریخ در کشورهای دیگر «غازی» بوده و برای کارها و منافع خود «وکیل مدافع» است.

در عین حال، وحید مژده یکی دیگر از کارشناسان و آگاه مسایل مربوط به طالبان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت «روی جزئیات مسئله بحث جریان دارد، رسانه ها بعضی مسایل که اصلا مطرح نبوده را مطرح می کنند تا ذهنیت را تغییر بدهند».

وی در مورد گزارش ها در مورد ادامه جنگ طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان تصریح کرد «اصل قضیه این است، وقتی که صحبت شد برای خروج نیروها، طالبان به امریکایی ها گفتند شما قرارداد می کنید که نیروها خارج می شود، در این حالت با نیروهای افغان همکاری می کنید و امریکا اظهار داشت که همکار هستیم، در صورتی که نیروهای افغان بالای طالبان حمله می کنند، طالبان می گویند که مجبور هستیم بجنگیم، تنها با نیروهای افغان نه بلکه با نیروهای خارجی جنگ است».

به گفته مژده، خروج نیروهای خارجی تا اخیر سال ۲۰۲۰ انجام می شود که شامل تمام نیروها از جمله نظامی، جنگی، استخباراتی، مشاوران و حتی افراد تخنیکی شان می شود.

بر اساس اظهارات وی، امریکا تاکید دارد که شماری از نیروها برای دفاع از سفارت در کشور باقی بماند؛ اما طالبان قبول نکرده و گفته است که این کار وظیفه دولت است».

این کارشناس تاکید کرد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به صورت کامل تا اخیر سال ۲۰۲۰ انجام می شود و حتی رئیس جمهور امریکا گفته بود که در خروج نیروها عجله ای ندارد (یعنی تا ۱۶ ماه صورت می گیرد که توافق دو طرف است.)

منبع تصریح کرد که اگر قرارداد با امریکایی ها تا چند روز دیگر امضا شود، امریکا کار دیگری را شروع می کند که از همین الان شروع کرده و از اشرف غنی خواسته است که از انتخابات دست بردارد؛ اما رئیس جمهور به عربستان رفته و از سعودی خواسته است در این رابطه واسطه شود.

انتخابات یا صلح؟

اما مسئله مهم در شرایط فعلی که مردم را در دوراهی قرار داده، این است که انتخابات برگزار می شود که اشتراک کنند یا صلح می آید؟

در این رابطه وحید مژده می گوید :مسایل جدی تر می شود؛ اگر انتخابات شود، تمام پروسه ده ماهه بی فایده و بی نتیجه بوده و ثابت می سازد که امریکا هم در جنگ شکست خورده و هم در مذاکرات صلح.»

وی می گوید در صورتی که انتخابات در صدر برنامه های حکومت باشد و بر آن تاکید شود، مسئله طور دیگری می شود، در نتیجه انتخابات هر حکومتی که بیاید، برای ۵ سال دیگر مشروعیت می یابد؛ اما «جنگ ادامه خواهد داشت».

به عقیده مژده، «حکومتی که همه جهت ها می خواهد، حکومت «موقت» است که زمینه مذاکرات بین الافغانی و تغییرات را به وجود آورد، برای طالبان غیرقابل قبول خواهد بود که با وجود ۱۸ سال جنگ، با حکومت افغانستان مذاکره کنند، قانون اساسی و انتخابات را بپذیرند.»

از دید وی، جنگ هم اکنون نیز در بخش های عمده ای از کشور به شدت جریان دارد.

اما وی معتقد است تا زمانی که خواست های طالبان که شامل «حکومت نظامی اسلامی» و «لغو قانون اساسی» و به میان آمدن کمیسیون برای قانون جدید می باشد، برآورده نشود، گفتگوی طالبان با حکومت غیرممکن خواهد بود.

در عین حال، احمد سعیدی می گوید «شاید انتخابات نشود، اگر شود پر از تقلب خواهد بود و یک یا دو میلیون بیشتر اشتراک نخواهد کرد.»

به عقیده وی، در حال حاضر حکومت «دو سره» داریم؛ بعد از انتخابات حکومت «چهارسره» می آید و توپی که حالا در میدان طالب است و به میدان داعش خواهد آمد.

کنفرانس بن و گفتگوهای تازه

وحید مژده با تاکید بر اینکه بعد از فراهم شدن خواست طالبان برای ایجاد حکومت، در قدم بعدی موضوع آتش بس و صلح سراسری است.

بر اساس معلومات وی «یک نکته را باید عرض کنیم که یک تصور این است که طالبان می خواهند در گفتگوهای قطر به قدرت برسند؛ اصلا این برنامه برعکس پروسه «بن» است که در پروسه بن همه جهت ها شرکت نداشته و در این دور باید همه اشتراک داشته باشند، در پروسه بن نیروها در افغانستان نیروهای خارجی بودند، حالا خارج می شوند و حکومت مورد قبول همه باشد؛ اما در عین حال آنچه طالبان می خواهند باید تا حدی در آن رعایت شود».

مژده تصریح کرد که اگر خواست طالبان فراهم نشود، رهبران طالبان نمی توانند جنگجویان خود را قانع بسازند که در طول این مدت تلفات داده و در نهایت هیچ کاری هم صورت نگرفت و قابل قبول نیست.

به عقیده وی، بعد از توافق قطر، مذاکرات بین الافغانی آغاز می شود.

حکومت افغانستان تا حال هیچ واکنشی نسبت به گفته ها و گمانه زنی ها در مورد گفتگوهای قطر و مذاکرات انجام شده، نشان نداده است؛ هرچند که دو روز پیش سخنگوی رئیس جمهور تاکید کرده بود که جنگ در برابر طالبان «جهاد» است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *