داکتر عبدالله: هدف اصلی جهاد و مقاومت است

بلخ در همایشی میزبان داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، مجاهدین، نماینده‌گان مجلس، خانواده شهدا و شماری از شهروندان بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این همایش امروز (۲۵سنبله) بخاطر بزرگ‌داشت از هفتۀ شهید، شانزدهمین سال‌گشت شهادت قهرمان ملی احمد شاه مسعود و ششمین سال‌گشت شهادت پروفیسور استاد ربانی «شهید صلح» برگزار شده بود.

عطا محمد نور نخستین سخنران این همایش ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان؛ حکومت وحدت ملی را متهم کرد که به توافق سیاسی عمل نکرده است.

وی گفت :«به توافقات حکومت وحدت ملی عمل نشد، بل به توافقات خلاف این حکومت بیشتر بها داده شد. ما برای حفظ مسائل علیای ملی آماده هر نوع مذاکره استیم و بودیم که به حکومت وحدت ملی هویت دادیم و از بحران جلوگیری کردیم.»

وی در در ادامه گفت که خواهان تحقق سرنوشت سیاسی مردم بدست خودشان می‌باشند.

آقای نور از طرح بنیاد مسعود حمایت کرد و از دست‌آوردهای مختلف حکومت در این سال‌ها یاد و کرده و بعضی حلقات را متهم به ترور مجاهدین کرد.

وی تاکید کرد :«بعضی‌ها تلاش دارند با ترورهای سازمان‌یافته؛ جریان بزرگ جهاد را تضعیف کنند.»

والی بلخ در مورد هفته شهید و شهدای دوره جهاد و مقاومت گفت :«استاد برهان‌الدین ربانی  قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود و دیگر شهدای افغانستان، الگو، روش و مکتب ما هستند.»

رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی در مورد صلح و آمدن حکمتیار گفت که از آوردن حکمتیار در پروسه صلح حمایت کرده؛ ولی حکمتیار برعکس بعد از آمدن در کابل به صحبت‌های نفاق‌برانگیر پرداخت.

همچنان استاد عطا حکومت را خطاب قرار داده گفت :«ما طبق قانون کشور خواهان برگشت بی‌قید و شرط جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری استیم و هر جناحی که مخالف آمدن جنرال به افغانستان می‌باشد؛ حقوق شهروند و حقوق‌بشر را نقض می‌کند.»

استاد عطا در مورد استراتیژی امریکا اظهار خوش‌بینی کرد و همچنان یاد آور شد که امریکا کمک‌هایش را در پای افراد بی‌ریشه نباید هدر دهد.

در همین حال، احمد ضیا مسعود معاون حزب جمعیت خطاب به هواداران مسعود گفت :«کسانی که در انتخابات تقلب گسترده کردند، چرا پیروان مسعود در برابرش اعتراض نمی‌کنند؟»

هرچند که مراد از این هواداران مبهم به نظر می‌رسید که مردم عام بوده یا مسوولین حکومتی که در مراسم حاضر بودند؟

مسعود با تاکید بر اینکه ضرورت به اصلاحات سیاسی در کشور ضرورت است؛ افزود که در مسایل سیاسی احمدشاه مسعود مخالف انحصارگرایی بود.

وی از رئیس‌جمهور خواست که «اگر توانایی آوردن اصلاحات را ندارد؛ استعفا بدهد».

نماینده پیشین رئیس‌جمهور در حکومت‌داری خوب در مورد انتخابات پیش‌رو گفت :« یا می‌خواهید همین‌گونه ادامه بدهیم، باز هم معاون تعیین شویم بازهم به یک پست بی‌صلاحیت اجرایی اکتفا کنیم. اگر خود را انقلابی می‌دانید چرا به یک جامعه ایده‌آل فکر نمی‌کنید؟»

در عین حال، احمدولی مسعود؛ رئیس بنیاد شهید از وفاق ملی یاد کرده و گفت :«قوم‌گرایی شیرازه یک نظام را از بین می‌برد و تعصب قومی، زبانی و سمتی را عامل بدبختی مردم افغانستان است.»

وی یادآور شد که همه به نجات افغانستان در چارچوب وفاق ملی باید به نتیجه برسند و اگر وفاق ملی شکل نگیرد، مشکلات مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

با این حال داکتر عبدالله در سخنانی اظهار داشت که تشکیل ائتلاف‌های سیاسی اجازه قانونی دارد و رهبران ائتلاف نجات بر سیاست افغانستان تاثیرگذار هستند.

وی در مورد اینکه احمد شاه مسعود به صلح از کدام منظر نگاه می‌کرد گفت :«احمد شاه مسعود برای صلح عطش داشت و بخاطرصلح عذر کرد، زاری کرد و حتی خطر را به جان قبول کرد و با طالب‌ها در میدان شهر بدون محافظ مذاکره کرد.»

همچنان عبدالله از جریان سخنرانی احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان با حکمتیار یاد آور شد و گفت که این عمل آمر صاحب ثبت تاریخ می‌شود.

رئیس اجرائیه در ضمن این‌که ائتلاف نجات را یک ائتلاف قوی دانست گفت :«ما باید یک پارچه باشیم و بخاطر تحقق عدالت اجتماعی باید کمر همت ببندیم».

عبدالله در مورد کسانی که این روزها مخالف حکومت وحدت ملی صدا بلند می‌کنند گفت که این افراد امروز مخالف حکومت وحدت ملی استند در حالی که یک زمانی موافق این حکومت بودند؛ و اینکه چه شد اینها در مخالف برامدند پرسشی است که به ما راجع می‌شود؟

وی در آخر به تنش‌های اخیر اشاره کرده گفت :«در زنده‌گی سیاسی مسایلی پیش می‌آید؛ اما هدف اصلی که راه جهاد و مقاومت است، فراموش ما نمی‌شود».

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *