خواست اشرف غنی از شورای امینت سازمان ملل متحد

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با هیات اعرامی کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد در کابل، خواستار درج نام تروریستان به شمول «ملا هیبت الله» رهبر گروه طالبان مسلح در لیست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور غنی گفته است که ما خواهان درج اسامی تروریستان به شمول ملا هیبت الله رهبر طالبان در لیست تعزیزات شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم.

هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد به ریاست «گیرارد وان بوهیمن» روز گذشته وارد کابل شد.

در این دیدار که در ارگ انجام شد، گیرارد وان بوهیمن در مورد کمیته مذکور معلومات داده، گفت که ما می خواهیم در پروسه صلح و در رابطه به کنترل سیستم بانکی و پولی که از طریق آن تروریستان تمویل می شوند، با دولت افغانستان همکاری کنیم.

وی همچنان گفت که ما می خواهیم نظریات شما را در زمینه ازدیاد اسمای تروریستان در لست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمول درج اسم ملا هیبت الله رهبر جدید طالبان داشته باشیم.

 به همین ترتیب گیرارد وان بوهیمن خواستار نظریات رئیس جمهور در زمینه روند صلح با حزب اسلامی گردید تا در روشنای آن گام های جدید و عملی برداشته شود.

همچنین «رئیس جمهور غنی» گفته است که مشکل اقتصاد ‹جرمی› که باعث تمویل تروریستان می گردد و عمده ترین منبع آن مواد مخدر می باشد، باید با تمام مراحل کشت، تولید، قاچاق و فروش آن در نظر گرفته شود و در این راستا خواهان گفتگو های بین المللی می باشیم تا مانع تمویل تروریستان از این طریق گردیم.

رئیس جمهور گفت که منبع دوم عایداتی تروریستان، استخراج غیر قانونی معادن می باشد و حکومت وحدت ملی قرارداد های جدید را در مدت دو سال گذشته متوقف کرده است تا در این راستا ظرفیت مدیریتی ایجاد گردد.

محمد اشرف غنی گفت که جنگ مغلق است و جنگ افغانستان داخلی نیست بلکه ابعاد مختلف دارد و در حال حاضر در حدود ۳۰ گروه تروریستی در افغانستان و منطقه فعال بوده که برای منطقه و جهان تهدید جدی را متوجه ساخته اند که برای مبارزه با این پدیده یک استراتیژی و پلان میان مدت ضرورت است.

وی  گفت که باید در مقابل بعضی از کشورها که به دادن پناهگاه های امن به تروریستان و تجهیز آنان مبادرت می ورزند، موقف واضح اتخاذ گردد و روی ابعاد مختلف اینکه چگونه پول سیاه به سفید تبدیل می گردد و بالاخره به تروریستان می رسد، نیز کار صورت گیرد.

محمد اشرف غنی ضمن تاکید بر مبارزه دوامدار علیه تروریزم، از ملل متحد خواست تا تروریزم را تهدید میان مدت و دراز مدت بپندارد. وی افزود: ما خواهان درج اسمای تروریستان به شمول ملا هیبت الله رهبر طالبان در لست تعزیزات شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشیم.

او از هیات مذکور خواست تا یک میکانیزم عملی و هماهنگ بخاطر بحث بیشتر روی مسایل متذکره ایجاد نمایند.

رئیس جمهور غنی در رابطه به صلح گفت که ما خواهان برقراری صلح پایدار در کشور می باشیم و در این راستا با یک استراتیژی واضح آمادگی داریم.

رئیس جمهور کشور در رابطه به توافق صلح با حزب اسلامی گفت که در مطابقت به مندرجات موافقتنامه صلح با حزب اسلامی، پابند هستیم و در زمینۀ تطبیق موافقتنامه مذکور خواهان همکاری شما می باشیم.

محمد اشرف غنی از هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد خواست که با نمایندگان زنان، جوانان و جامعه مدنی نیز دیدار های داشته باشند.

از سوی هم هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد، از وضاحت رئیس جمهورغنی در رابطه به مسایل مطرح شده تشکر کرد و گفت که در زمینۀ خشکانیدن منابع تمویل تروریزم آمادۀ هرگونه همکاری می باشیم و تیم نظارتی ما در خصوص چگونگی داد و ستد پول های سیاه که به سفید تبدیل می گردد و همچنان تولید مواد مخدر که باعث تمویل تروریستان می شوند، تمرکز نموده اند.

آنان تاکید کردند که مشکل مواد مخدر که بزرگترین منبع تمویل تروریستان را تشکیل می دهد، تنها در افغانستان نیست و ما در محدودۀ صلاحیت های خویش در این راستا آمادۀ همکاری می باشیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *