خسارات و تلفات برخاسته از برفباری و سیلاب

در پی برفباری های اخیر در چندین ولایت شمالی، مرکزی و جنوبی راه مواصلاتی برخی از ولسوالی ها به مرکز این ولایت ها مسدود شده و مردم در وضعیت وخیم بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش ها از ولایت های بدخشان، بامیان و هرات حاکی از آنست که این ولایت ها در چندین روز گذشته شاهد بارش برف و باران های شدید بوده اند که مشکلات فراوانی را برای باشندگان آن ایجاد کرده است و تلفات جانی و مالی نیز در پی داشته است.

احمد جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که بدخشان امسال نسبت به سال های گذشته زمستان سختی را پشت سر میگذراند و راه های مواصلاتی چندین ولسوالی این ولایت به دلیل شدت برفبارهای اخیر با مرکز ولسوالی و ولایت قطع شده است.

وی به ولسوالی های دروازها که پنج ولسوالی را در بر می گیرد، ولسوالی شغان، اشکاشم، زیباک، و  واخان بدخشان که راه هایشان کاملا مسدود شده و در برخی  نقاط این ولسوالی ها گروه طالبان نیز حاکم میباشند، اشاره کرد که باشنده گان آن با مشکلات عمده ای روبرو هستند.

مجددی ادامه داد که در نتیجه این برفباری ها بیشتر از ۳۰ خانواده در ولسوالی های مختلف از خانه هایشان بیجا شده و به قریه همجوار پناه آورده اند؛ ضمن اینکه کمک ها از مرکز ولایت بدخشان برای این بیجاشدگان صورت گرفته است؛ اما برخی ولسوالی ها که راه مواصلاتی زمینی شان کاملا مسدود شده و باید از طریق هوا برایشان امدارسانی صورت گیرد در حال حاضر هیچ نیروی کمکی هوایی به داد باشندگان این مناطق نرسیده است و آنان همچنان با مشکلات مواجه اند.

از سوی دیگر محمد زمان همدرد عضو شورای ولایتی بامیان در رابطه به برفباری های اخیر در این ولایت میگوید که شب گذشته هفت عراده موتر به دلیل افزایش ضخامت برف در کوتل حاجیگک گیر مانده بوده که ۶۰ تن از نیروهای امنیتی، مسوولین فواید عامه و شرکت خصوصی به کمک آنها شتافته و جان شان را نجات دادند؛ اما ۶ عراده موتر مسافربری دیگر همچنان گیر مانده است و فقط مسافرانش نجات داده شده است و نیروهای امدادرسانی در صدد بازکردن راه هستند.

همدرد ادامه داد؛ ضمن این کوتل حاجی گک، کوتل شاتو، کوتل آقرباط، راه های مواصلاتی ولسوالی های ورس، پنجاب  و لسوالی یکاولنگ بامیان در اثر بارش برف شدید مسدود شده است و تاکنون یک زن حامله با کودک اش در نتیجه این برفباری ها جان باخته است.

او میگوید که نیروهای کمکی زیادی برای باز کردن راه های مسدود شده نیاز است زیرا شرکت های خصوصی به تنهابی از عهده این کار برآمده نمیتوانند و تاکنون اقدامی از سوی دولت مرکزی برای بازکردن این راه صورت نگرفته است.

در عین حال بارندگی و جاری شدن سیلاب های خطرناک در شماری از ولسوالی های ولایت هرات تلفات جانی و مالی زیادی بر باشندگان این ولسوالی ها وارد کرده است.

نور احمدی حیدری یکی از اعضای شورای ولایتی هرات در مصاحبه با خبرگزاری خاورمیانه گفت وقوع برف و باران های شدید در ولسوالی های غوریان، رباط سنگ، کهسان و شاهراه هرات ـ اسلام قلعه؛ سبب جاری شدن سیلاب ها و بندش این مسیر در منطقه لخشک این شاهراه شده بود که شب گذشته مقامات مربوطه به شمول «عبدالقیوم رحیمی» والی این ولایت و مسوولین اداره مربوط به این منطقه رفته و عملیات نجات برای سیلاب زدگان را آغاز کردند.

گفته میشود در نتیجه جاری شدن این سیلاب ها شب گذشته صدها تن از باشندگان این ولایت در شاهراه هرات – اسلام قلعه گیرمانده بودند که نجات داده شدند؛ اما با این وجود عملیات امدادرسانی ادامه دارد.

حیدری همچنان افزود که باشندگان مناطق پایین آب، نو آباد و شینکی ولایت هرات همچنان دچار سیلاب های شدید شده اند که خسارات مالی و جانی زیادی بر آنها وارد شده است ضمن این گزارش هایی از تلفات اطفال در ولسوالی زنده جان ولایت هرات نیز وجود دارد که آمار دقیق از این تلفات تا هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که سالانه حوادث طبیعی در بسیار ولایت های کشور مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می آورد و تلفات جانی و مالی زیادی  را به جا می گذارد از سوی دیگر ادارات مربوط به حوادث طبیعی در مرکز هر ولایت توانایی رسیدگی به تمام ولسوالی ها را ندارد و نمیتواند به مردم بیجا شده به موقع امداد رسانی کنند و یاهم از وقوع این حوادث مردم را آگاه سازند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *