«خاورمیانه» متاثر از سفر دونالد ترامپ به عربستان

بخش‌هایی از آسیا و خاورمیانه بعد از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا به عربستان شاهد حوادث و تغییرات عمده‌ای بودند.

افغانستان به عنوان بخشی از قاره کهن، در جریان دو هفته حملات خونین و وحشتناکی را تجربه کرد و شماری از شهروندان آن نیز در این حملات قربانی شدند.

اولین حمله در کابل، پایتخت افغانستان در نزدیکی سفارت آلمان بعد از آن صورت گرفت که تنش‌ها بین واشنگتن و برلین زیاد شده و روابط مرکل و ترامپ به تیره‌گی گرایید.

بعد از حملات در کابل، شهر تهران به عنوان پایتخت ایران دو حمله تقریبا همزمان را در تعمیر مجلس شورای اسلامی و آرامگاه امام خمینی (ره) شاهد بود.

این حملات بی‌سابقه که چند ساعت به طول انجامید و شماری کشته و زخمی برجا گذاشت، از سوی گروه تروریستی داعش طرح‌ریزی و عملی شد.

بعد از حملات؛ مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی؛ امریکا و عربستان سعودی را بانی آن دانستند؛ چون پیش از این حملات عربستان گفته بود که ایران باید بخاطر کارهایش، تنبیه شود.

در کنار این حملات، اتفاق دیگری که خاورمیانه را تکان داد، به انزوا کشیده شدن قطر از سوی دیگر کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس بود.

عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین از جمله کشورهایی بودند که در گام نخست و به صورت هماهنگ، روابط دیپلوماتیک با قطر را قطع کردند.

این رویدادها که دقیقا بعد از رفتن دونالد ترامپ و صحبت‌ها و مذاکرات عمده و مهمی بود که بین او سران کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان صورت گرفت.

در این رابطه فضل‌الرحمان اوریاخیل، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که حوادث قطر می‌تواند به سفر و صحبت‌های رئیس‌جمهور امریکا دارد.

به گفته وی، خاورمیانه یک منطقه حساس و استراتیژیک برای رقابت بین قدرت‌های بزرگ منطقوی و جهانی خواهد بود و این رقابت حوادثی را به دنبال دارد که در افغانستان نیز به صورت روزانه دیده می‌شود و از مردم قربانی می‌گیرد.

وی اظهار داشت؛ قطر سومین کشوری است که منابع وافری در اختیار دارد و بزرگ‌ترین پایگاه امریکا را در خود جای داده است و ارتباط نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، به این علت قطر نمی‌تواند از مدار کشورهای حاشیه خلیج فارس و امریکا خارج شود.

کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد که جریان‌های به وجود آمده از مدت‌ها به این طرف در قطر وجود داشته و امریکا چشم‌بسته از این جریان‌ها گذشته بود؛ اما در شرایط فعلی بخشی از کشورهای عربی بر قطر فشار وارد کرده‌اند که این فشارها هم موقتی است و از راه دیپلوماتیک حل می‌شود.

اوریاخیل در مورد حوادث ایران نیز اظهار داشت که این حادثات از ابعاد مختلف به بحث گرفته می‌شود؛ این حوادث روزمره بوده که می‌تواند هر روز به وقوع بپیوندد.

به باور وی، در آینده نزدیک رقابت‌ها در منطقه خاورمیانه تشدید می‌شود و به زودی یک ناتوی نظامی، اقتصادی و سیاسی عربی ایجاد می‌شود که این ناتو با مدرن‌ترین سلاح تجهیز شده و محور تغییرات و تحولات در خاورمیانه خواهد بود و نقش ژاندارم را بازی خواهد کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ در آخرین اظهار نظر در مورد قطر اظهار داشت که این کشور باید دست از حمایت از هراس‌افگنی و گروه‌های تروریستی بردارد؛ هرچند که ایران نیز از حمله‌های ترامپ بعد از حملات اخیر در امان نبود.

با این حال، باید دید که سرنوشت و آینده خاورمیانه با توجه به شرایط کنونی، چطور رقم خواهد خورد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *