حیف و میل شدن معاش سه ماهه معلمین ولسوالی برکه بغلان

با وجود تمام شعارهایی که از سوی رئیس جمهور غنی در روز به صدا درآوردن زنگ معارف در شهر مزارشریف بیان شد، همچنان معارف افغانستان یکی از بخش های آسیب پذیر و دور از توجه دولت است.

دو روز از سال تعلیمی جدید (۱۳۹۶) در ولایت بغلان می گذرد؛ اما معلمین ولسوالی برکه ولایت بغلان معاش سه ماه اخیر سال گذشته شان را تا هنوز دریافت نکرده اند.

این معلمین می گویند، با آنکه پرداخت معاشات آنها قبلاً از سوی ریاست معارف اجرا شده و معتمد مدیریت معارف این ولسوالی آن را تسلیم شده است؛ اما تا کنون در اختیار آنها قرار نگرفته است.

آنان این کار مدیریت معارف برکه را سودجویی از حقوق معلمین و به چرخش انداختن این پول بمنظور تجارت از سوی مسوولان معارف این ولسوالی عنوان می کنند.

هرچند که این معلمان از ترس برکناری از وظیفه و خانه نشین شدن از سوی مسوولان معارف حاضر به گرفتن نامشان نشده اند؛ اما می گویند که اگر به این موضوع رسیده گی نشود، مشکلات آنها بیشتر از گذشته خواهد شد.

خواستیم دیدگاه مدیر معارف ولسوالی برکه را داشته باشیم که عبدالجلیل خان پس از برقراری تماس تلیفونی، در پاسخ به پرسش خبرنگار خاورمیانه، گفت :«معاش معلمین توزیع شده» و بعد از آن تماس را قطع کرد.

در عین حال، داکتر غلام محی الدین پیکان حیدری، رئیس معارف بغلان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه نواقصات را در دیر رسیدن حقوق معلمین در اکثر ولسوالی های این ولایت تائید می کند و دلیل این کار را نا امن بودن شاهراه ها و امکان به سرقت رفتن پول می خواند.

ریس معارف بغلان، گفت؛ در بعضی موارد بنابر نا امن بودن راه ولسوالی ها، حقوق معلمین بمنظور اینکه محفوظ باشد از طریق «صرافی» ها حواله می شود و این کار به دلیل کمبود پول در ولسوالی ها به تأخیر در توزیع حقوق معلمین می انجامد.

اما وی اینکه حقوق سه ماه معلمین ولسوالی برکه توزیع نشده باشد را نمی پذیرد و می گوید، تا حال شکایتی در این رابطه به آنها نرسیده است و در صورت موجودیت این مشکل، ریاست معارف به صورت جدی موضوع را پیگری خواهد کرد.

اما پولیس ولسوالی برکه این ادعای رئیس معارف بغلان را مبنی بر نا امن بودن شاهراه و امکان به سرقت رفتن پول معلمین را رد می کند و می گوید که آنان توانایی این را دارند که حقوق معلمین را بگونه مصؤن از شهر پلخمری تا ولسوالی برسانند.

محمدعلی ابراهیمی فرمانده پولیس ولسوالی برکه به خبرگزاری خاورمیانه گفت، تا کنون هیچ یک از مسوولین معارف این ولسوالی بخاطر تأمین امنیت حقوق معلمین به آنان مراجعه نکرده و از سوی دیگر امکان سرقت پول معلمین در مسیر شاهراه ها در حد صفر است.

وی دلیل حواله پول را از طریق «صرافی ها»، سودجویی مسوولان معارف برکه می داند و می گوید شکایت هایی در قسمت توزیع نشدن حقوق معلمین به آنان رسیده است.

از سوی دیگر گفته می شود که شماری از معلمین بخاطر شکایت از مدیریت معارف برکه به طالبان مسلح مراجعه کرده اند که تا کنون این تلاش آنان اثر گذار نبوده است.

گفته می شود بر علاوه حقوق معلمین، اضافه کاری خدمه های مکاتب ولسوالی برکه از شش ماه بدینسو توزیع نشده و این مشکل همچنان در ولسوالی نهرین نیز وجود دارد.

در حالی این شکایت ها بیان می شود که رئیس معارف بغلان در محفل گشایش مکاتب در صحبت هایش از موجودیت فساد در این ارگان صحبت کرد و برملا کردن بیشتر حقایق را «کار مشکل» خوانده بود.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار خاورمیانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *