حمایت «صلح و اعتدال» از پروسه صلح توسط خلیلزاد

تیم «صلح و اعتدال» به رهبری حنیف اتمر، از تلاش های صلح نماینده ویژه امریکا و گفتگوهای وی با طالبان مسلح حمایت کرده و بر آغاز گفتگوهای بین الافغانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تیم انتخاباتی ریاست جمهوری، امروز (۲۶حوت) با نشر اعلامیه ای اقدامات تخریبی و ضدیتی حکومت افغانستان در مسیر گفتگوهای صلح را خلاف منافع ملی دانست.

اصل اعلامیه به این شرح است:‎

صلح ضرورت مبرم و آرزوی تاریخی مردم افغانستان است. بعد از چندین دهه نا امنی و اختلافات داخلی و مداخلات خارجی، باید به سمت همپذیری و صلح حرکت نموده و به تفاهم ملی دست یابیم.

‎پروسه صلح که از مدتی است با حمایت های بین المللی آغاز شده و در برنامه قاطع ایالات متحده امریکا قرار گرفته و با تلاش های پیگیر جناب زلمی خلیلزاد، دست آوردهای ملموسی حاصل آورده و مورد حمایت صلح دوستان و اکثریت قاطع مردم ما قرار گرفته است؛ تیم صلح و اعتدال از تلاش های ایالات متحده و نماینده خاص وزارت امور خارجه این کشور در امور صلح جناب آقای خلیلزاد، در راستای تأمین صلح پایدار، قاطعانه اعلام حمایت می دارد و معتقد به آغاز و تداوم گفتگوهای بین الافغانی در این مسیر است.

‎در این راستا اقدامات تخریبی و ضدیتی حکومت افغانستان در مسیر گفتگوهای صلح را ضد منافع ملی و صلح پایدار میداند و اظهارات غیر مسوولانه مشاور امنیت ملی حکومت را در راستای ایجاد موانع برای رسیدن به یک صلح پایدار را  نکوهش کرده و این اقدامات را برخلاف روابط نیک افغانستان با دوستان بین المللی، خصوصاً با ایالات متحده امریکا می داند.

‎این تحرکات ضد صلح توسط حکومت در شرایطی صورت میگیرد که فاصله چندانی با پایان عمر حکومت کنونی نداریم؛ حکومتی که در فساد مالی و اداری غرق است، تدابیر علمی و اساسی امنیتی و سیاسی و اقتصادی ندارد و باید خود را برای تحویل قدرت سیاسی در اول ماه جوزای سال آینده آماده بسازد.

ما این روزها شاهد اقدامات غیر مسوولانه و ضد منافع ملی از جانب حکومت افغانستان هستیم، استفاده از قوای مسلح بر ضد مردم در ولایت بلخ، فاریاب، غور و کابل و… از نمونه های آن می باشد.

‎بنابراین تیم صلح و اعتدال موارد آتی را به عنوان خواسته های خود مطرح می دارد:

۱ـ تیم صلح و اعتدال از پروسه صلح به رهبری آقای زلمی خلیلزاد با هدف کشانیدن طالبان به میز مذاکره اعلام حمایت می کند.

‎۲ـ تیم صلح و اعتدال برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار، بر مذاکرات بین الافغانی تأکید می ورزد.

۳ـ تیم صلح و اعتدال تلاش های حکومت برای سنگ اندازی در مسیر گفتگوهای صلح و تخریب روابط نیک افغانستان با دوستان بین المللی و اخصاً ایالات متحده امریکا را نکوهش کرده و از حکومت می خواهد تا از اظهارات غیر مسوولانه بر ضد دوستان بین المللی ما پرهیز نماید.

۴ـ نیروهای مسلح افغانستان، مدافعین واقعی مردم افغانستان در برابر دشمنان خارجی ما به حساب می آیند، حکومت حق استفاده از قوای مسلح بر ضد مردم برای رسیدن به مقاصد سیاسی و انتخاباتی را ندارد، لذا از ماجراجویی در این راستا جداً پرهیز کند.

دفتر مطبوعاتی محمد حنیف اتمر، رئیس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *