حمایت سیاسیون از برگزاری لویه جرگه

بعد از آنکه رئیس جمهور غنی اعلام کرد که لویه جرگه را برگزار می کند، شماری از سیاسیون از جمله حامد کرزی از این اقدام حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور امروز (۲۲دلو) در مراسمی اظهار داشت که خواهان برگزاری جرگه بزرگ مشورتی در پیوند به صلح است.

وی از شورای عالی صلح خواست که در آخر ماه حوت تمام چهره های تاثیرگذار کشور را زیر یک چتر گرد آورد و لویه جرگه در مورد مسایل مهم کشور تصمیم گیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت که در این جرگه که مانند جرگه بزرگ اضطراری است، تمام جریان های تاثیر گذار کشور دعوت خواهند شد.

وی از عمر داودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح خواست که زمینه برگزاری این جرگه را فراهم کند.

در عین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور که در برگزاری نشست مسکو با حضور نمایندگان سیاسی کشور و طالبان مسلح نقش اساسی داشت، از این اقدام رئیس جمهور ابراز خرسندی کرده است.

وی در صفحه فیس بوکش نگاشته است که «حمایت و پشتیبانى خود را، از اعلام آماده گى محمد اشرف غنى رئیس جمهور کشور براى برگزارى لویه جرگه مشورتى به منظور حل معضل افغانستان، اعلام نموده و آن را مورد تأیید قرار میدهد».

کرزی گفته است «چنانچه قبلاً هم مکرراً بر برگزارى لویه جرگه و تمثیل اراده مردم تاکید نموده ام و آن را تنها راه بیرون رفت از مشکلات موجود در کشور میدانم، اکنون نیز تمثیل اراده مردم از طریق لویه جرگه را براى رسیدن به صلح دایمى و سرتاسرى در کشور ضروری دانسته و از آماده گى حکومت براى برگزارى آن حمایت همه جانبه خود را اعلام میکنم».

رئیس جمهور پیشین همچنین انتخاب محمد عمر داودزى را براى پیشبرد امور لویه جرگه انتخاب مناسب و بجا خوانده است.

با این حال، مشخص نیست که آیا نمایندگان رسمی طالبان مسلح نیز در این لویه جرگه حضور خواهند داشت یا خیر؛ و اینکه بحث حکومت موقت و خروج نیروهای خارجی از کشور چطور مورد تبادل نظر قرار می گیرد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *