حضور تاشکند و دوشنبه برای تامین امنیت، در شمال کشور

بخش زبان روسی ” صدای آلمان” در مطلبی، نظرات کارشناسان را در مورد انچه حضور و نفوذ “تاشکند” و “دوشنبه”در شمال افغانستان خوانده است، بنشر رسانیده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طبق این نوشته، حضور تاشکند و دوشنبه در شمال افغانستان باعث شده که این منطقه نسبت به دیگر نقاط افغانستان از امنیت بهتری برخوردار باشد.
در این گزارش چگونگی حضور ازبک های تاشکند و تاجیک های تاجیکستان در شمال کشور به تفسیر گرفته شده است.
نویسنده می گوید: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ازبکستان و تاجیکستان با مجاهدین محلی ارتباط گرفتند که تا به حال ادامه دارد، به عقیده نگارنده، تقویت و همبستگی تاشکند و دوشنبه با اشخاص با نفوذ شمال افغانستان باعث شده که طالبان بیشتر تحت کنترل باشند، به همین دلیل امنیت در آن بیشتر محسوس است.
عدم نفوذ طالبان و نبود ناامنی در مرزهای ازبکستان و تاجیکستان نیز به دلیل اتحاد این دو کشور با فرماندهان شمال کشور خوانده شده است، نویسنده اهداف حضور تاشکند و دوشنبه در شمال کشور را متعدد عنوان نموده که مهم ترین آن به دست آوردن موقعیت های سیاسی و گره گروه های ازبک با فرماندهان ازبک و گره گروه های تاجیک با فرماندهان تاجیک است.
اما با این همه، می افزاید: علی رغم امنیت نسبی در شمال افغانستان، گرایش این دو کشور به طور جداگانه به ازبک ها و تاجیک ها بعضی اوقات باعث تنش داخلی شده است .
نویسنده به نقل از مرکز مطالعات افغانستان معاصر آورده که تنش های درون قومی در شمال افغانستان با نزدیکی به زمان خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان شدت گرفته است و اکنون تلاش می شود که مانند گذشته اتحاد بین اقوام در شمال افغانستان حفظ گردد.
در قسمتی از این مطلب آمده است که، اکنون جنگ سالاران و سیاستمداران از میان ازبک ها و تاجیک ها تلاش می کنند که با دو کشور ازبکستان و تاجیکستان مانند گذشته ( پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) ارتباط را ایجاد کنند چون احساس می نمایند که در آینده به حمایت مالی و سلاح خواهند نیاز داشت.
به گفته کارشناسان، تاشکند و دوشنبه در صورت بحرانی شدن اوضاع از حمایت مالی و سلاح نیز دریغ نخواهند کرد و با سران شمال افغانستان متحد خواهند شد، چون آنان نیز در این اتحاد و حمایت نفع خود را خواهند برد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *