حرف تکراری کرزی در باره امضای موافقتنانه امنیتی با امریکا

حامد کرزی رئیس جمهوری کشور طی نشستی با شماری از مسئولین رسانه های داخلی، در مورد برخی از قضایای ملی کشور از جمله موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا، صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور در این نشست گفت  که من در سخنرانی های خویش در لویه جرگه مشورتی، شرایط افغانستان را برای امضای قرارداد امنیتی با امریکا که همانا توقف کامل عملیات و حملات نیروهای خارجی بر خانه های مردم افغانستان و آغاز عملی و علنی پروسه صلح می باشند، بیان داشتم و فعلاً نیز بر این شروط خویش تاکید دارم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که از سالها بدینسو موقف ما در رابطه به این دو موضوع چنین بوده و تا حال نیز ادامه دارد.

حامد کرزی به پاسخ سوالی در رابطه به اینکه در صورت عدم امضای این سند افغانستان به جنگ های داخلی خواهد رفت، گفت که این تنها تبلیغات سوء می باشد.

رئیس جمهور افزود که افغانستان در طول تاریخ هیچگاهی به جنگ های داخلی نرفته و جنگ های دههء نود در اثر مداخلات بیرونی بوده است و نباید جنگ های تنظیمی، گروهی و جنگ طالبان را به مردم افغانستان نسبت دهیم، زیرا ملت افغانستان متحد و متفق است.

حامد کرزی با تاکید گفت که هیچ کشوری به کمک کشور های خارجی آباد نشده، بلکه در اثر سعی و تلاش و زحمات مردم آن ساخته شده است.

رئیس جمهور در این نشست گفت که قرارداد امنیتی با امریکا را بخاطر دلایل اقتصادی نه بلکه به بدلیل ثبات عمومی کشور و نجات از آسیب ها، لازم می دانم.

حامد کرزی تصریح کرد که من قرارداد امنیتی را با امریکا می خواهم، ولی خانه های مردم افغانستان باید از حملات نیروهای امریکایی مصئون بوده و نباید افغانستان قربانی و میدان جنگ های دوامدار باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر آغاز عملی پروسه صلح گفت که ما یک افغانستان یکپارچه و متحد می خواهیم که دارای یک حکومت قوی باشد، زیرا در قلمرو افغانستان دو بیرق نمی گنجد.

وی گفت که شروطی را که ما برای امضای قرارداد امنیتی گذاشته ایم بخاطر این است تا افغانستان از بی ثباتی و جنگ رهایی یابد و به ثبات که حق مردم آنست، برسد.

رئیس جمهور به پاسخ سوالی که از نظر وی تروریست کیست، گفت که هر کسیکه افغانها و انسانها را می کشد و از هر دریچهء که آمده باشد، تروریست، آدمکش و دشمن مردم افغانستان است.

حامد کرزی در رابطه به اینکه چه زمانی موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را به امضاء می رساند، گفت که هر زمانیکه آنها عملاً آمادهء پذیرفتن شرایط ما باشند، ما نیز آماده هستیم، زیرا ما عجله نداریم بلکه بیشتر دقت می کنیم.

با این حال گزارشهای از دورن ارگ ریاست جمهوری حاکی از آنست که موافقتنامه امنیتی کابل – واشنگتن در هفته آینده توسط حامدکرزی رئیس جمهور امضا می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *