جنگ تبلیغاتی داعش در ننگرهار

از چند سال به این‌سو گروه تروریستی داعش در نقاط مختلف ولایت ننگرهار فعالیت دارد و باشنده‌گان این ولایت از فعالیت‌های داعش به تنگ آمده‌اند.

با توجه به اینکه مردم ننگرهار بارها تصمیم به قیام علیه گروه تروریستی داعش را داشتند؛ اما این گروه با استفاده از تبلیغات؛ تلاش به جلوگیری از قیام مردمی دارد.

گروه تروریستی داعش در این اواخر اقدام به تبلیغات از طریق رسانه‌های در اختیار داشته‌اش دارد تا با این کار، به تخریب و انحراف فکر جوانان پرداخته و از سوی دیگر پروسه جلب و جذب خود را تقویت کند.

شماری از کارشناسان و مسوولان ولایت ننگرهار نیز این روند را تائید کرده و می‌گویند که در اشغال کردن یک کشور و یا یک منطقه، در کنار جنگ‌های مسلحانه؛ تبلیغات روانی بسیار مهم است.

باشنده‌گان ولایت ننگرهار نیز بعد از مشکلات فراوان نسبت به حضور گروه تروریستی داعش حالا از یک مشکل دیگر رنج می‌برند که آن هم، نشرات رادیوی داعش به نام «خلافت غږ» می‌باشد که به صورت آزادانه در این ولایت نشرات دارد.

این شهروندان می‌گویند که در این رادیو به ضد دولت افغانستان نشرات دارد و در بخشی دیگر مردم افغانستان را مسلمان نمی‌داند.

وحیدالله باشنده چک‌نوری شهر جلال‌آباد می‌گوید :«خلافت غږ از طرف شب پیدا می‌شود؛ یک قسم نشرات می‌کند که اذهان و فکر مردم را خراب می‌کند و گروه داعش از این طریق پروسه جلب و جذب را پیش می‌برد؛ مجری‌های آن هم لهجه خارجی‌ دارند.»

او به خاورمیانه گفت که جوانان اگر این نشرات را دو یا سه روز بشنود؛ فکرش خراب می‌شود و کوشش می‌کند که با گروه داعش یک‌جا شود.

گل‌آغا مرد ۵۰ ساله باشنده شهر جلال‌آباد هم از این موضوع رنج می‌برد و می‌گوید :«مه هر شب همرای بچه‌های خود جنگ می‌کنم تا رادیو داعش را نشنوند، مه می‌ترسم که بچه‌های مه جوان هستند خدا نکند به گروه داعش یکجا شون، دولت باید در حصه قطع نشرات رادیوی داعش اقدامات جدی انجام دهد.»

به گفته وی، نشرات این رادیو خطرناک است و اگر این نشرات به همین قسم ادامه پیدا کند؛ دور نیست که جوانان زیادی به گروه داعش بپیوندند.

آگاهان امور نیز می‌گویند که رسانه‌ها در یک کشور به عنوان یکی ز ارکان مهم حکومت محسوب می‌شود؛ به همین خاطر رسانه‌ها و تبلیغات می‌تواند که در وقت کم شکل یک نظام را تغییر بدهد.

از سویی هم، مسوولین محلی ننگرهار نشرات رادیو «خلافت غږ» را تائید می‌کنند.

اورنگ صمیم رئیس اطلاعات و فرهنگ ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این رادیو ثبت و راجستر نیست و ما دفتر مرکزی،  اداره ولایتی و مسوولین امنیتی را در جریان قرار داده‌ایم تا در این رابطه اقدام کنند.»

در عین حال، حضرت حسین مشرقی‌وال، سخنگوی پولیس ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«کوشش می‌کنیم که ساحه این رادیو را پیدا کرده و از بین ببریم؛ این رادیو سیار است، یک وقت پیدا می‌شود و باز گم می‌شود.»

وی افزود که گروه تروریستی داعش با مشکلات زیادی در ننگرهار روبرو شده و به دلیل شکست در برابر نیروهای امنیتی، تلاش دارد تا از راه تبلیغ رادیویی، حضور خود را نشان دهند.

مشرقی‌وال از مردم تقاضا کرد که به تبلیغات این گروه فریب نخورده و با دولت همکار باشند.

گروه تروریستی داعش در حالی حضور خود را از راه تبلیغات رسانه‌ای در شرق کشور نمایان می‌سازد که بعد از استفاده از بمب مادر از سوی امریکا بر مواضع آنها، ضربات سنگینی را متحمل شد.

رادیوی داعش به دو زبان دری و پشتو نشرات دارد.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *