جرج جرداق متفکر مسیحی، لبنانی چشم از جهان پوشید

جرج سمعان جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهور لبنانی روز ۱۴ عقرب چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت بود و با مطبوعات و رادیو و تلویزیون لبنان هم همکاری داشت.

یکی از شاخصه‌های جرج جرداق، عشق او به امام علی (ع) بود و درباره امام اول شیعیان کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بود. «علی صدای عدالت بشری»،«علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگی‌اش» و «علی و قومیت عرب» از جمله‌ آثاری هستند که این متفکر و نویسنده لبنانی درباره امیرالمومنین نوشته است.

او همچنین کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون حضرت علی (ع) نوشته است که با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان و متفکران قرار گرفته است.

او در یکی از گفت‌وگوهایش در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر از علی (ع) سخن می‌گوید گفته بود: عده‌ای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می‌کردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم… اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است نه اصلا این طور نبود، بلکه من پس از علی (ع) کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی (ع) ننویسم.

او می‌افزاید: انقلاب علی (ع) انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات فاصله‌های زیادی بود. موظف شدم که جبهه علی را که خالص‌ترین جبهه‌هاست مورد بررسی و تحلیل قرار دهم. این جبهه راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد.

این متفکر مسیحی روز ۱۴ عقرب در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *