جاپان در زمینه ماسترپلان ترانسپورتی افغانستان را کمک می‌کند

کینتارو سونورا وزیردولت در امور خارجه جاپان که در راس یک هیات عازم کابل شده است می‌گوید: کشورش در زمینه ماسترپلان ترانسپورتی افغانستان را کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیردولت در امور خارجۀ جاپان و هیات همراه اش با «اشرف غنی» رئیس جمهورکشورمان در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

در این دیدار دو جانب در مورد پیشرفت‎ها و برنامه‎های آینده حکومت وحدت ملی در پروسه صلح، پروژه‌های اقتصادی و انکشافی و همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیردولت در امور خارجه جاپان از اتصال افغانستان با آسیای مرکزی و گسترش همکاری‏های اقتصادی منطقوی استقبال کرده، افزود که جاپان در این عرصه آمادۀ هر گونه همکاری می‎باشد.

کینتارو سونورا گفت که جاپان مذاکرات خویش را به‎خاطر اتصال منطقوی آغاز کرده و هم‎چنان با هند به این موافقت رسیده است که در بندر چابهار کمک‎های تخنیکی نماید.

وی چابهار را برای ترانزیت و تجارت افغانستان مهم خواند و افزود که کشورش در زمینه ماسترپلان ترانسپورتی با افغانستان کمک خواهد نمود.

این مقام بلند پایه جاپان تاکید کرد که کشور در راستای عملی ساختن تعهداتش در کنفرانس بروکسل برای افغانستان متعهد است.

وی افزود که کشورش به‎خاطر تغییر مثبت در وضعیت زندگی مردم افغانستان، به همکاری هایش ادامه می‎دهد.

وی تلاش‌ها و دستآوردهای حکومت وحدت ملی را در عرصه‌های مختلف از جمله حکومت‎داری خوب، انکشاف، مبارزه با فساد اداری، گسترش همکاری‎های اقتصادی و ترانزیتی منطقوی و پروسه صلح، قابل قدر دانست.

همچنین رئیس‎جمهورغنی، کمک‎های جاپان را در عرصه‎های معارف، سرک سازی و سایر عرصه‎ها موثر دانسته، گفت که افغانستان از برکت برنامه‎های آموزشی جاپان، صدها پولیس زن دارد.

رئیس‎جمهور کشور گفت که جاپان به عنوان شریک بین‌المللی افغانستان، برای تحصیل جوانان افغان سهولت‎های خوبی را فراهم کرده است و شماری از جوانان افغان که در جاپان تحصیلات عالی شانرا تکمیل کرده اند، در سکتور شهری کشور در حال خدمت می‌باشند.

آقای غنی تجربه جاپان را در زمینه تنظیم زمین‎های شهری موثر دانسته، افزود که افغانستان از تجارب آنان در زمینه تنظیم امور زمین‎های شهری استفاده خواهد کرد.

هم‎چنان محمداشرف غنی مودل مشارکت عامه و سکتور خصوصی جاپان را مهم دانسته، گفت که حکومت وحدت ملی در زمینه جذب سرمایه‎گذاری و همکاری‎های سکتور خصوصی گام‏های موثری برداشته است و در این راستا، سرمایه‎گذاری سکتور خصوصی به‎ویژه سرمایه‎گذاری سرمایه گذاران افغان را جذب کرده است.

رئیس‎جمهور با اشاره بر موثریت مشارکت سکتور خصوصی در خودکفایی افغانستان گفت:  حکومت از تجارب مفید جاپان در زمینه خودکفایی استفاده خواهد کرد.

رئیس‏جمهور غنی گفت که افغانستان با آسیای مرکزی وصل شده است و به همین ترتیب تلاش دارد که از طریق ترانزیت با چین و ایران نیز وصل گردد.

وی با اشاره به پروژه تاپی گفت که افغانستان در زمینه ترانزیت و اتصال منطقوی نه تنها پروژه‎ها، بل‏که بسته‎های همکاری‏های اقتصادی را در نظر دارد که این امر باعث ثبات منطقوی و توسعه فعالیت‎های اقتصادی و تجارتی خواهد شد.

رئیس‎جمهور کشور گفت که صلح پایدار و باعزت خواست اساسی مردم ما است. وی افزود که حکومت در عرصه مبارزه با فساد اداری دستآورد‎های قابل ملاحظه دارد و در دستگاه عدلی و قضایی اصلاحات لازم به میان آمده است.

در اخیر این دیدار رئیس‏جمهور غنی با اشاره با اهمیت چابهار در توسعه ترانزیت و تجارت افغانستان، از حمایت تخنیکی و کمک‎های جاپان به بندر چابهار تشکر کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *