جان کری: برای پایان بحران سوریه، کم کاری کردیم

جان کری  گفت آمریکا خیلی دیرهنگام برای پایان دادن به جنگ سوریه تلاش خود را آغازکرده و تلاش می کند تا مانع از سرنگونی کامل این دولت شود.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که بر اساس اسناد و شواهد روشن، آمریکایی های یکی از طرف های مهم کمک به تروریست های مسلح در سوریه به شمار می روند و سخنان جان کری اوج سیاست دوگانه این کشور است.

وی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت :تلاش می کنیم تا خشونت طایفه ای، سوریه را به نابودی کامل نکشاند و نهادهای دولتی از بین نرود و خدا می داند تعداد پناهندگان اضافی چقدر خواهد بود و چند بی گناه کشته خواهند شد؟

از سوی دیگر السکاندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت :کشورش پیش نویش بیانیه انگلیس به شورای امنیت درباره حوادث شهر القصیر سوریه را با مانع مواجه کرده است.

این مسئول روسی معتقد است: طرح انگلیس در زمان نامناسبی ارائه شد زیرا ارتش سوریه عملیات امنیتی با عنوان مبارزه با تروریسم و باندهای مسلح  در این شهر آغاز کرده و پیش نویس بیانیه لندن مبتنی بر درخواست ارتش سوریه مبنی بر اعلام آتش بس از یک سو و اجازه برای عبور از گذرگاه های امن به منظور عقب نشینی  باندهای محاصره شده در برخی مناطق شهر است.
وی افزود: بعید است روسیه با چنین طرحی  موافقت کند، ما مخالفت خود را اعلام کردیم و پیش نویس بیانیه با مانع مواجه شده زیرا این طرح انگلیس درست زمانی ارائه شد که ارتش سوریه به عملیات مبارزه با ترویسم بر ضد افراد مسلح را که موجبات ترس مردم شهر فراهم می کردند، پایان داده است.
گفتنی است بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت غیرنظامیان القصیر ؛خواهان ایجاد گذرگاههای ایمنی برای خروج آنان شده است.
مسکو پیش از این روز دوشنبه واشنگتن را به سهل انگاری در اعمال فشار بر مخالفان سوری برای مشارکت در کنفرانس ژنو ۲ که مسکو و واشنگتن برای یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه در صدد برگزاری آن هستند ، متهم کرده است.

خبرگزاری روسیه نیز به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت :به نظر ما امریکا  برای اعمال فشار بر مخالفان سوری جهت مشارکت در کنفرانس بین المللی که قرار است ماه آینده در ژنو برگزار شود ، تلاش کافی نمی کند.

وی افزود:آمریکا نباید به مخالفان اجازه دهد تا آنها مهلت و شروطی که مهم ترین آن برکنار کردن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است را تعیین کند.
ائتلاف ملی گروههای انقلابی و مخالفان سوریه اواخر ماه گذشته ، تاکید کردند به شرط کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و متوقف شدن اقدامات نظامی نیروهای رژیم و مبارزان حزب الله لبنان و ایران در سوریه ، در کنفرانس ژنو ۲ مشارکت خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *