توزیع یک بستهء معلوماتی به کاندیدان ریاست جمهوری

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که این کمیسیون تا یک هفته‌ی دیگر برای نامزدان ریاست جمهوری آینده، یک بسته‌ء معلوماتی را در پیوند به انتخابات، توزیع می کند.

نورمحمدنور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که در قانون انتخابات ریاست جمهوری”افغانستان”، شرایط تازه‌یی وضع شده است، وی تأکید کرده است که بربنیاد این شرایط، فهرست نامزدان ریاست جمهوری در انتخابات آینده، فشرده سازی خواهد شد.

در قانون تازه‌ی انتخابات آمده است که نامزدان ریاست جمهوری، باید دست کم یکصد هزار کارت رأی دهی را در بیشتر از بیست ولایت آماده و یک میلیون افغانی را به کمیسیون مستقل انتخابات تضمین بدهند.

در انتخابات نخست ریاست جمهوری، فهرست نامزدان انتخابات به هژده تن می رسد، اما در انتخابات دوم ریاست جمهوری، این فهرست به چهل و یک تن افزایش یافت، هنوز معلوم نیست که این بار فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دراز و یا فشرده خواهد بود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، در شرایط تازه یی که در قانون انتخابات گنجاینده شده است، احتمال دارد این بار، فهرست نامزدان فشرده باشد.

آقای نور گفت: شرایط و مقررات تازه که در قانون تازه‌ی انتخابات ذکر شده، احتمال می رود که در لیست کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سال های گذشته فشرده سازی شود.

در قانون اساسی آمده است که نامزدان ریاست جمهوری و معاونانش باید شهروند افغانستان و مسلمان بوده و به جرمی از سوی دادگاه متهم نشده باشند، اما در قانون انتخابات در کنار این شرایط آمده است که نامزدان هنگام ثبت نام باید امضای دست کم یکصد هزار تن را از بیست و دو ولایت کشور با خود داشته و دست کم یک میلیون افغانی را برای کمیسیون ضمانت دهند.

 در صورت تکمیل نکردن ده درصد آرا این پول آنها دوباره پرداخت نخواهد شد، این موضوع، خوش بینی هایی را برای کارشناسان و آگاهان مسایل سیاسی کشور نیز به وجود آورده است، به باور جریان های سیاسی، شرایط تازه می تواند که از تعدد نامزدان جلوگیری کرده و مردم به آسانی می توانند به نامزد مورد علاقه خود رأی دهند.

معین مرستیال، عضو حزب حق و عدالت به رسانه ها گفته است که این قانون برای انتخابات ریاست جمهوری جامع و درست است، آقای مرستیال افزوده است که کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری باید این مقررات را بپذیرند.

او افزوده است که تعدد کاندیدان ریاست جمهوری، برای رأی دهنده گان مشکلاتی را به بار آورده و مصارف گزافی را برای کمیسیون مستقل انتخابات نیز به وجود خواهد آورد، همزمان با این  کمیسیون مستقل انتخابات از توزیع دست کم هفتصد هزار کارت رأی دهی در سراسر کشور خبر می دهد.

دست کم دو صد هزار این کارت ها برای بانوان توزیع شده است، از سوی دیگر دو مرکز توزیع کارت رأی دهی در دو ولسوالی ناامن  “کنر”و “غزنی” پس از یک ماه باز شدند، هنوز روشن نیست که در انتخابات پیش رو، کی ها نامزد خواهند بود، اما به نظر می رسد که این بار، پیکارهای انتخاباتی جدی و شمار نامزدان کم خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *