توافق همکاری مجلس افغانستان و روسیه

مجلس نماینده‌گان، توافق‌نامه بحث برانگیز همکاری با مجلس دومای روسیه را با وجود مخالفت شماری از نماینده‌گان، مورد تصویب قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون‌ امور دینی و فرهنگی مجلس؛ طرح توافق‌نامه با مجلس دومای روسیه را در نشست امروز (۱۶حمل) به نماینده‌گان ارائه کرد.

نذیر احمد حنفی، نماینده مردم هرات در مجلس نماینده‌گان اظهار داشت که نفس قوانین مجالس افغانستان و روسیه هیچ هماهنگی و تطبیقی باهم ندارند.

به گفته وی، نتیجه قانون‌گذاری در روسیه تجاوز ارتش سرخ در افغانستان بود؛ اما در افغانستان سرچشمه قانون‌گذاری، شرع و قانون اسلامی است.

حنفی تاکید کرد که این توافق‌نامه باید تعلیق شود و نباید با این کشور توافق‌نامه روابط حسنه و گزارش‌دهی قانونی امضا شود.

عبدالستارخواصی، نماینده پروان نیز گفت؛ با توجه به عملکردهای منفی گذشته روسیه در افغانستان، این توافق‌نامه به ضرر کشور است.

با این حال، توافق‌نامه روابط دو مجلس با اکثریت آرای نماینده‌گان مورد تصویب قرار گرفت.

این در حالی است که در این اواخر، انتقادها از عمل‌کرد روسیه در قبال افغانستان به ویژه گفت‌گوهای این کشور با طالبان مسلح مورد در بین جوامع مختلف به همراه داشت.

شماری از نماینده‌گان فعالیت روسیه در روند برنامه‌های افغانستان را نوعی مداخله مسکو در امور کابل می‌دانستند؛ اما با تمام این تفاسیر، توافق‌نامه همکاری با مجلس دومای این کشور را تصویب کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *