تنش های «جمعیت» از کجا شروع شد؟

جمعیت اسلامی از ابتدای تشکیل به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین احزاب کشور عرض اندام کرد و در بسیاری از مسایل مهم کشور نقش مهم و برازنده ای داشته و دارد.

حضور استاد برهان الدین ربانی، شهید صلح در راس این حزب و شماری از رهبران سیاسی کشور در بدنه حزب جمعیت از عوامل مهمی است که این حزب را پرقدرت تر و تاثیرگذار در تصامیم سیاسی کشور تبدیل کردند.

اما بعد از ترور استاد ربانی، حزب جمعیت با چالش روبرو شد و بزرگان آن، صلاح الدین ربانی، پسر ارشد استاد ربانی را در راس حزب تعیین کردند.

با حضور صلاح الدین، جمعیت همچنان با برخی چالش ها روبرو بود تا اینکه بعد از ختم حکومت وحدت ملی و ایجاد حکومت جدید با حضور محمد اشرف غنی در ریاست جمهوری و دکتور عبدالله عبدالله در شورای مصالحه ملی، رهبران جمعیت هم چند گروه شدند.

به تازگی شماری از رهبران سیاسی با حضور عطاءمحمد نور، یونس قانونی و اعضای دیگر حزب جمعیت، صلاح الدین ربانی را از ریاست این حزب برکنار کرده و سید عنایت الله شاداب را به عنوان رئیس جلسات شورای رهبری تعیین کردند.

از سویی هم گفته می شود که صلاح الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در یک اقدام بی پیشینه شماری از اعضای این حزب را که در انتخابات گذشته خلاف اهداف و مرام های این حزب عمل کرده بودند را سلب صلاحیت کرده و عضویت آنها را در جمعیت به حالت تعلیق در آورده است.

اما این تنش ها از کجا شروع شد؟

مراسم افتتاح دفتر بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی و دفتر مرکزی جمعیت اسلامی افغانستان

Posted by Salahuddin Rabbani on Thursday, June 18, 2020

در حدود دو هفته پیش، صلاح الدین ربانی با حضور شماری از اعضای رهبری حزب جمعیت از جمله احمد ضیا مسعود، احمد مسعود و همچنین باتور دوستم، دفتر مرکزی حزب را به صورت رسمی افتتاح کرد.

در ابتدای این مراسم ویدیویی به نمایش درآمد که نقش جمعیت و رهبری آن در اتفاقات کشور به نمایش گذاشته شد و واکنش هایی به دنبال داشت.

بعد از این مراسم، اختلافات بین اعضای رهبری و بزرگان جمعیت افزایش یافت و در روزهای اخیر به صورت نمایان دیده می شود.

از اختلافات موجود نیز جناح هایی در داخل کشور سوءاستفاده کرده و به سود خود از آن منفعت برده و به دنبال شعله ورتر ساختن آتش درونی جمعیت خواهند بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *