تنش‌ها میان ارک و استاد عطا یک ماهه شد

صبح  دوشبنه (۲۸قوس)  دفتر سخنگوی ارگ ریاست جمهوری اطلاع داد که رییس جمهور غنی استعفای استاد عطا را منظور کرد و این کار سبب شد که صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی سفر را به یونان نیمه تمام بگذارد و استاد عطا در برابر این کار ارگ ایستادگی کند و این سبب شد که قطب بندی‌های داخلی شروع شود و تا جای این قطب بندی‌ها نتیجه داد و حال که یک ماه از منظوری استعفای استاد عطا می‌گذرد ارگ نتوانسته است والی جدید بلخ را به دفتر کارش ببرد.

در نخستین روزهای این تنش‌ها حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلامیه صادر کرد و حمایت خود را از استاد عطا اعلام کرد و بعدها استاد عطا محمد معمولن هر روز کانفرانس مطبوعاتی برگزار می کند و در پیوند به واکنش‌های حکومت موضع خود را اعلام می‌کند.

چرا یک والی به فرمان ارگ پست پا زد

استاد عطا محمد نور رییس اجراییه جمعیت و والی برکنار شد بلخ همواره خود را رهبر تک تاز تاجیک‌ها می‌داند و هوادارن زیادی هم دارد و در عین زمان خبرهای به گوش می‌رسد که قرار است والی بلخ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد بسازد و یا از نامزد حزب جمعیت حمایت کند.

حال با این حساب استاد عطا بخاطر هژمونی خود هم که شده باید ولایت بلخ را حفظ کند چون همواره داد از تمرکز قدرت و تمامیت خواهی می زد و اگر با این مکتوب کنار می‌رفت از چشم هواداران خود می افتاد و این یک شکست به حساب میامد و با کاری که استاد عطا کرد هژمونی ارگ و رییس جمهوری غنی را زیر سوال برد.

ارگ در پی چیست؟

کم‌تر اتفاق افتاده است که رییس جمهور یک دوره‌ای باشد، اکثر کسانی که در انتخابات اول برنده بودند در دور دوم بی هیچ کم و کسری برنده شده اند و حال رییس جمهور غنی پلان دارد برای دور دوم خودش را نامزد کند و با این تمامیت خواهی که ارگ ریاست جمهوری دارد اگر یک دور دیگر برنده شود در قالب دیموکراسی همه را خانه نشین می‌کند.

ارگ ریاست جمهوری در پی حذف مهره ها است که فکر می‌کند در انتخابات بعدی برای مشکل ساز خواهد بود و یکی از این مهره ها استاد عطا محمد نور است و با برکنار کرد استاد عطا می تواند حاکمیت خود را بالای دیگر ولایت نیز افزایش بدهد.

آیا نگرانی از افزایش قلم‌رو داعش در شمال بجاست؟

داعش یک گروه تروریستی افراطی است که در سالهای اخیر شمال را ناامن کرده است و بنا به گفته بعضی از سیاسیون یک بخش تبعید جنرال دوستم هم بر می گردد به ناامنی شمال و حال حذف استاد عطا هم جز این برنامه است؟ خود استاد عطا هم یکی از دلایل را که بخاطر نپذیرفتن استعفای خودش است ، کسترش داعش است.

با تجربه که از تبعید جنرال دوستم داریم بعید نیست که مسلح های غیر مسئول، طالبان و دیگر گروه های افراطی در اطراف بلخ بیرق سیاه را بلند کنند و شمال یک دست به داعش سپرده شود و حال این برنامه است یا نی؟ برنامه کی است؟ بحث جدا اما اگر با کنار رفتن استاد عطا بلخ ناامن شد کی پاسخگو است؟

تنش‌ها میان بلخ و ارگ چه وقت ختم خواهد شد

یک چیز که واضح و روشن بیان شده این است که دیگر همه چیز رو شده  و هر دو طرف خواسته ها خود شان را دارند و با پذیرفتن این خواسته ها موضوع حل می‌شود اما اگر ارگ به زور متوسل شود و از قوه قهریه کار بگیرد، کار این طرف هم به استخوان رسیده است و مردم از بیکاری، بی امنیتی، مشکلات اجتماعی، تعصب و… به ستوه آمده اند و با یک آتش کوچک سونامی آتش همه جا را فرا می‌گیرد.

ارگ و مشاورین داخلی و خارجی حکومت اگر استفاده از قوه قهریه را راه حل می‌دانند؛ اشتباه می‌کنند. چون از توانایی مردم بیخبر استند و باید حکومت مطابق خواست مردم کار کنند وگرنه تباهی دامن خود شان را هم خواهد گرفت.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *