تلاش امریکا برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان

یک نماینده‌ء ارشد ملکی امریکا در شمال کشور گفته است که کشورش در تلاش این است تا یک انتخابات شفاف و همه گانی در افغانستان برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای کاست‌نر گفته است که کشورش از دولت افغانستان و نهادهای برگزار کننده‌ء انتخابات پشتیبانی خواهد کرد، او تأکید کرده است که ایالات متحده‌ء امریکا، از هیچ نامزد مشخص پشتیبانی نخواهد کرد.

وی با ابراز رضایت از فعالیت های انتخاباتی در افغانستان گفته است که “مطمئین هستم افغانستان شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف و همه شمول خواهد بود” او این مطالب را در کارگاه آموزشی سه روزه به خاطر ارتقای ظرفیت کارکنان نهادهای دولتی از سوی سازمان بین المللی توسعه یی حقوق در “مزارشریف” راه اندازی شده بود مطرح کرده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، در بهار سال آینده خورشیدی برگزار شود.

اعلام زمان برگزاری انتخابات و فعالیت های انتخاباتی از سوی شماری از احزاب و جریان های سیاسی واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

ملا تره خیل، نماینده‌ی کوچی ها در مجلس نمایندگان به تازه گی اعلام کرده که زمان برگزاری انتخابات باید به تعویق بیافتد، او و شماری از بزرگانی قومی، ناامنی را چالش اصلی در برابر انتخابات دانسته و گفته اند که این انتخابات باید چهار سال با تأخیر برگزار شود.

با این حال، نماینده‌ی ملکی امریکا در شمال هشدار می دهد که اگر فساد اداری از میان برداشته نشود، احتمال آن وجود دارد که کمک های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یابد، وی افزود: “اگر فساد اداری در افغانستان ریشه کن نشود و به عنوان یک مانع فرا روی توسعه قرار گیرد، ممکن است کمک های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یابد.”

به باور او، این موضوع در نشست توکیو نیز یادآوری شده است، چنانچه جامعه‌ء جهانی و دولت افغانستان هر دو متعهد شدند که با پدیده‌ء فساد اداری مبارزه ی جدی کنند.

نماینده‌ء ملکی امریکا بر باورمندی مردم نسبت به شفافیت انتخابات تاکید کرده و گفته است که دولت افغانستان باید تلاش های بیشتر را در این راستا به خرج دهد.

او افزوده است که دولت باید باور مردم را نسبت به انتخابات به دست آورد تا مردم با علاقه مندی به انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *