تلاش‌ها برای بر اندازی عطا محمد نور از سِمت ولایت بلخ توطیه سیاسی است

شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان می­گویند، ارگ و سپیدار درین اواخر با وارد کردن فشار تلاش دارند که عطامحمد محمد نور از سمت­اش در ولایت بلخ کناره گیری کند.

آنان در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه که در شورای ولایتی بغلان راه اندازی شده بود، با اعلام حمایت از موضع­گیری های عطا محمد نور در برابر تیم ارگ و ایتلاف شورای نجات افغانستان، خواستار توقف  فشارها و توطیه در برابر والی بلخ از سوی رهبران حکومت وحدت ملی شدند.

صفدر محسنی ریس شورای ولایتی بغلان می­گوید، استاد محمد نور، تنها نیست و یک رهبر شناخته و پرطرفدار در افغانستان بویژه در شمال است.

وی هشدار می­دهد که اگر ریس جمهور غنی، بر دسایس و توطیه چینی در برابر والی بلخ خاتمه ندهد، “خطر بزرگ خواهد بود و مردم به جاده ها خواهند ریخت”

شمس الحق بارکزی عضوی شورای ولایتی بغلان و یکی از کسانی­که در انتخابات ریاست جمهوری به طرفداری ریس جمهور غنی کمپاین می­کرد، حکومت وحدت ملی را ناکام خوانده و می­گوید:

«از اشرف غنی بیزار شده و حمایت­اش را از عطامحمد نور اعلام می­کند».

وی دلیل این کارش را مجاهد بودن آقای نور و همه شمول بودن جای­گاه اش در اجتماع و ناکاره­گی رهبران حکومت وحدت ملی عنوان می­کند.

آقای بارکزی می­گوید، ارگ در تبانی با سپیدار به شدت در تلاش انحصار قدرت است و کسانی در کنار آنان قرار گرفته اند که بر خواست های شخصی خود می­اندیشند.

محمدحنیف کهگدای منشی این شورا نیز رهبران حکومت وحدت ملی را بر انحصار قدرت متهم کرده می­گوید، تلاش ها برای اندازی آقای نور از سِمت ولایت بلخ عاقبت ناگواری در پی خواهد داشت.

وکلای شورای ولایتی بغلان افزایش نا امنی ها در ولایت های شمالی کشور را دسیسه سازمان یافته می­خوانند و می­گویند با چنین اقداماتی رهبران حکومت وحدت ملی اوضاع را وخیم تر می­سازند.

به گفته آنان رهبران حکومت وحدت ملی با این اقدام شان زمینه سقوط ولایت های شمالی را به کام مخالفان مسلح مساعد می­سازند.

ظاهراً سنگ بنای اختلاف ها میان آقای نور و تیم ارگ به روزگاری بر میگردد که تهداب حکومت وحدت ملی بر اساس یک توافق سیاسی گذاشته شد، از آنجایی که عطامحمد نور باجمعی بزرگ هم تیم­های اش عبدالله عبدالله را با ایستادگی های زیاد در کنار اشرف غنی نگهداشتند و او را به عنوان رئیس اجرائیه شریک قدرت ساختند، انتظار می رفت او از منافع تیم و مردمی که چون دست های نا مرئی در عقب شان ایستاده بود دفاع کند.

اما، عبدالله عبدالله انتظارات هم تیمی هایش را برآورده نتوانست و مورد انتقادات شدید هم­تیمی هایش بویژه آقای نور قرار گرفت.

از این رو والی بلخ خود شخصاً از آدرس جمعیت اسلامی با ارگ وارد مذاکره شد وانتظار داشت با مذاکره با ارگ بتواند به آنچه که منافع عامه خوانده می شد برسد، اما در طول مذاکرات شان حوادثی پیش آمد که والی بلخ از ارگ کناره گیری کرد.

از سویی جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهوری حکومت وحدت ملی با رخداد قضیه احمد ایشچی که خیلی ها آنرا دسیسه میخوانند در تقابل با رئیس جمهور قرار گرفت و تنش ها میان شان اوج یافت و جنرال ناگزیر راهی ترکیه شد، این همه حوادث که به باور منتقدین حکومت وحدت ملی تصفیه­ی قومی خوانده میشد سبب شد، جمعیت اسلامی به رهبری سلاح الدین ربانی و عطامحمد نور ریس اجراییه این حزب، جنبش به رهبری حنرال دوستم وحزب وحدت به رهبری محقق اقدام بر تشکیل ایتلاف نجات افغانستان زدند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *