تقویت همکاریهای دفاعی کابل و اسلام آباد

نمایندگان مجالس سنای افغانستان و پاکستان در زمینه تقویت مناسبات دفاعی و افزایش همکاری‌ها بین نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی ۲ کشور توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هیئت پارلمانی مجلس سنای پاکستان که در سفری ۲ روزه عازم کابل شده بود پس از دیدار با اعضای مجلس سنای افغانستان و امضای چند یادداشت تفاهم همکاری عازم اسلام‌آباد شد، سرپرستی هیئت افغان بر عهده “محمد داوود اسد” رئیس کمیسیون امنیت داخلی و دولت محلی بود و سناتور “مشاهدالله حسین” نیز ریاست طرف پاکستانی را بر عهده داشت.

طبق بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات ۲ روزه هیئت‌های پارلمانی منتشر شده، موضوعات مربوط به همکاری‌های امنیتی و دفاعی، چالش‌های موجود و پیش‌رو در روابط افغانستان و پاکستان، تروریسم مرزی، قاچاق مواد مخدر، مدیریت مرزی، چالش‌های خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال ۲۰۱۴ و روند صلح افغانستان و نیز سازماندهی مذاکرات پارلمانی دفاعی بین ۲ کشور از جمله محورهای مذاکرات بوده است.

نمایندگان ۲ کشور تصریح کردند که کمک و همکاری افغانستان و پاکستان و اتخاذ یک استراتژی مشترک امنیتی، نیروهای مسلح ۲ کشور را قادر می‌سازد تا بتوانند مسائل امنیتی داخلی خود را بهتر و موثرتر مدیریت کنند و بر تهدیدات مشترک فائق آیند.

همچنین ۲ طرف با تأکید بر لزوم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی بین کابل و اسلام‌آباد، خاطرنشان کردند که پر کردن خلا ناشی از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ تنها در صورت تقویت نهادهای مدنی ۲ کشور امکان‌پذیر خواهد بود، نمایندگان ۲ کشور درباره لزوم ایجاد ارتباط بهتر بین نسل جوان افغانستان و پاکستان در همه حوزه‌ها و نیز حمایت از حقوق زنان و حقوق بشر تأکید کردند.

مشاهدالله حسین، رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان در این جلسه، بر پایبندی پاکستان به تعهداتش در قبال افغانستان تأکید کرد و از برگزاری نشست بعدی هیئت‌های پارلمانی ۲ کشور در سال ۲۰۱۴ در اسلام آباد خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد که ۲ کشور انجمن دوستی تشکیل می‌دهند که بیش از ۲۰۰ تن در آن عضویت خواهند داشت، هیئت‌های پارلمانی افغانستان و پاکستان در پایان مذاکرات نیز یادداشت تفاهمی برای سازماندهی مذاکرات بین کمیسیون‌های دفاعی مجالس ۲ کشور به امضا رساندند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *