تظاهرات هزاران سویدنی علیه نژادپرستی

هزاران تن از شهروندان سوبدنی در اعتراض به نازیسم و نژادپرستی در حومه استکهلم، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر پایه گزارش‌های منتشر شده در روز یکشنبه (۱ جدی) بیش از ۱۶ هزار تن در این تظاهرات شرکت کرده و شعارهای مبنی بر “اکنون به نژادپرستی پایان دهید” و “نژادپرستان نباید در خیابانها باشند” را سر دادند.

ژوانس سژوستد، رهبر حزب چپ سوئد دراین‌باره اظهار داشت، انگار که تمامی میدان تسخیر شده است؛ این نشان می‌دهد که بسیاری از ما به دموکراسی و دوری از خشونت باور داریم.

گفته می‌شود، این تظاهرات تحت پوشش حضور سنگین پولیس و یک هفته پس از این که معترضان در راهپیمایی مشابه مورد هجوم نئونازی‌ها قرار گرفتند پرپا شده است.

سون اریک اولسون، سخنگوی پولیس سوئد گفته است که ۲۰۰ تظاهرات کننده ضد نژادپرستی در ۱۵ دسامبر در جنوب استکهلم در حال راهپیمایی بوده‌اند که مورد تهاجم ۴۰ نئونازی قرار گرفتند.

یک گروه نئونازی موسوم به جنبش مقاومت سوئد مسئولیت این تهاجم را که منجر به مجروح شدن دو پولیس و مضروب شدن دو تن شد، بر عهده گرفته است.

افراط‌گرایان راست‌گرا به سوی معترضان بطری، فشفشه، ترقه و دیگر اشیاء را به سوی تظاهرات‌کنندگان که خانواده و به همراه کودکانشان بودند، پرتاب کردند.

در همین حال تظاهرات‌کنندگان روز یکشنبه پولیس را به دلیل مستقر نکردن تعداد کافی پولیس برای حمایت از معترضان، مورد انتقاد قرار دادند.

گفته می‌شود، این راهپیمایی توسط شبکه‌ای به نام “خط ۱۷ علیه نژادپرستی” برنامه ‌ریزی شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *