تشکیل نیروی ویژه برای مبارزه علیه بوکوحرام در غرب افریقا

کشورهای غرب افریقا برای مقابله با تهدیدهای گروه تکفیری “بوکوحرام” اقدام به تشکیل نیروی ویژه منطقه ای مبارزه با این گروه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این حرکت کشورهای غرب افریقا به دنبال تحرکات تروریستی جدید گروه تکفیری بوکوحرام شاخه “افریقایی القاعده” در ربودن دوباره تعداد دیگری از زنان نیجریه ایی، صورت گرفته است.

هسته اولیه این نیروی ویژه را نظامیان ارتش کشورهای نیجر، بنین، نیجریه، کامرون و چاد در غرب افریقا تشکیل می دهند و قرار است کشورهای دیگر هم به آن بپیوندند.

هدف اصلی از تشکیل این نیروی ویژه، کاهش نفوذ نیروهای نظامی امریکا در فریقا تحت عنوان «آفریکوم» نیز خوانده شده است.

امریکا در چند سال اخیر تلاش کرده تا مرکز فرماندهی‌نیروهای امریکا برای افریقا را که به “آفریکوم” یاد می شود، در یکی از کشورهای افریقایی مغرب، الجزایر، موریتانی، مالی، چاد، زامبیا، اوگاندا و کنیا دایر کند، اما نتوانست هیچ کشور مهمی را به این امر راضی نماید.

فعلا مقر این مرکز بطور موقت در اشتوتگارت آلمان قرار دارد و قرار است که موافقتنامه این مقر با کشور جیبوتی در “شاخ” افریقا نهایی شود.

نیجریه اعلام کرده است که با تشکیل نیروی ویژه منقطه ای غرب افریقا در ابتدا، مقابله با گروه تروریستی “بوکوحرام” را در دستور کار دارد و پس از آن، بدون اتکا به نظامیان خارجی برای تامین امنیت کشورهای غرب افریقا تلاش خواهد کرد.

گروه تکفیری بوکوحرام ادعا کرده است: ایالت های شمال شرق نیجریه به تصرفش درآمده، البته این گروه تروریستی در ماه های اخیر هم کنترل تعدادی از مناطق مرزی کشورکامرون واقع در جنوب شرق نیجریه را هم به دست گرفت.

نیروی ویژه ارتش کامرون هم بلافاصله با حمله به مواضع بوکوحرام در نوار مرزی خود به تهاجم این گروه تکفیری پاسخ داد.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حملات گروه تروریستی بوکوحرام و سرکوب آنها به دست نیروهای امنیتی نیجریه کشته شده اند. این درگیری ها همچنین موجب آواره شدن بیش از ۷۰۰ هزار نفر شده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *