تشکیل اتحاد جدید انتخاباتی در کشور

پانزده حزب سیاسی اتحاد تازه ی را به نام ائتلاف انتخاباتی افغانستان تشکیل داده و امروز پنجشنبه (۷ سنبله) در کابل اعلام موجودیت کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تشکیل پس از یک هفته  تبادل نظر و رایزنی بالاخره اپوزیسیون سیاسی  کشور متشکل از پانزده حزب و جریان سیاسی در افغانستان با هم یکجا شده و برای داشتن نامزد مشترک در انتخابات آینده ریاست جمهوری، اتحاد تازه ای موسوم به ” ائتلاف انتخاباتی افغانستان” را تشکیل دادند.

احمد ضیاء مسعود رئیس جبهه ملی افغانستان، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی، یونس قانونی رهبر حزب افغانستان نوین و عضو مجلس نمایندگان، عطامحمد نور والی بلخ، صلاح الدین ربانی رئیس موقت حزب جمعیت اسلامی، و امرالله صالح رئیس روند سبز، و قربانعلی عرفانی  از چهره های سرشناس در این اتحاد هستند.

اعضای این اتحاد امروز موافقتنامه ای را ضمن یک همایش بزرگ از طرفدارنشان در هوتل خلیج در کابل   امضا کردند.

اتحاد انتخاباتی افغانستان در این موافقتنامه تعهد کردند که نامزد واحدی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده، معرفی خواهند کرد.

به اساس این موافقتنامه باید تصمیم گیری ها در این اتحاد به اتفاق آرا صورت گیرد.

سران این اتحاد گفتند که در وقت معین نامزد انتخاباتی شان را معرفی خواهند کرد و پس از آن ستاد انتخاباتی را تشکیل خواهند داد که استراتیژی انتخاباتی این اتحاد را ترتیب خواهد داد.

جریان‌های سیاسی عضو در اتحاد انتخاباتی افغانستان

 جمعیت اسلامی افغانستان

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

جنبش ملی اسلامی افغانستان

ائتلاف ملی افغانستان

جبهه ملی افغانستان

حزب متحد افغانستان

حزب حقیقت افغانستان

روند سبز

حزب افغانستان نوین

حزب اقتدار ملی افغانستان

حزب عدالت و توسعه

حزب اتحاد اقوام افغانستان

شورای انسجام قوم عرب افغانستان

نهاد اجتماعی ترکمن های افغانستان

حزب وحدت اسلامی ملت افغانستان

در موافقتنامه اتحاد انتخاباتی افغانستان آمده: “این اتحاد برنامه ملی شورای همکاری را با شاخصه های اصلاحات بنیادی در ساختار سیاسی نظام، مشارکت عادلانه اقوام، توسعه متوازن و توزیع عادلانه قدرت و منابع برای حل منازعات اجتماعی را تایید می‌کند.”

در گفت‌وگوهای ابتدایی برای تشکیل این اتحاد، حنیف اتمر از اعضای شورای رهبری حزب حق و عدالت، قیوم کرزی برادر رئیس جمهورکرزی، زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در کشور و علی احمد جلالی وزیر داخله پیشین ، نیز حضور داشتند.

اما در روز اعلام موجودیت اتحاد، این افراد در بین آنها دیده نمی‌شد.

عبدالله عبدالله می‌گوید: ” آنها علاقه گرفتند که بفهمند اتحاد انتخاباتی به چه شکلی است و مبنایش چه است. آنها یک تعداد دوست های شان حالا در افغانستان نبودند و وعده کرند که دیالوگ ها را ادامه خواهند داد.”

در یکی از مواد موافقتنامه این اتحاد نیز آمده: “اتحاد انتخاباتی افغانستان برای توسعه هر چه بیشتر پایه های سیاسی و اجتماعی خود با سایر احزاب و جریان های سیاسی، اجتماعی و شخصیت‌های سیاسی مطرح، هماهنگی به وجود می آورد و زمینه حضور فعال شان را در این اتحاد فراهم می‌سازد.”

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *