ترکیه ۱۵۰ میلیون دالر به افغانستان کمک می کند

وزیر امور خارجه ترکیه از اعطای کمک مالی ۱۵۰ میلیون دالری این کشور، به افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مولود چاووش اوغلو در نشست قلب آسیا پروسه “استانبول ” در چین گفت که کمک مالی ترکیه به افغانستان با هدف گسترش و توسعه در طول دوره سه ساله از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد.

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، ۷۵ میلیون دالر کمک دیگر این کشور در جهت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان صورت می گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که پس از سال ۲۰۱۶ شمار نیروهای نظامی خود را در افغانستان از ۷۰۰ نفر به ۱۱۰۰ نفر افزایش خواهد داد.

چاووش اوغلو همچنین از اعلام آمادگی و توافق کشورش برای پذیرفتن مسئولیت فرودگاه بین المللی کابل خبر داد و گفت که فرودگاه بین المللی کابل برای اهداف نظامی و غیر نظامی استفاده می شود.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت این فرودگاه در آینده افغانستان هزینه مدیریت فرودگاه کابل را ۵۰ میلیون یورو تخمین زد.

وی با اشاره به دیدارش با عزیز احمد چودری “وزیر امورخارجه” پاکستان، از تشکیل دولت جدید افغانستان جهت شرکت در اجلاس رهبران سه کشور، همکاری کابل با اسلام آباد را جهت توسعه ثبات امنیت در منطقه بسیار مهم توصیف کرد.

این در حالی است که کنفرانس افغانستان در استانبول به منظور کمک به ثبات و امنیت کابل به ابتکار رهبران آنکارا، در سال ۲۰۱۱ در ترکیه برگزارشده بود.

هدف از برگزاری کنفرانس استانبول، تلاش برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تقویت همکاری های منطقه ای در آسیا بوده است.

دست اندرکاران کنفرانس استانبول بر روند فعالیت های بازسازی درافغانستان که در طول سه دهه جنگ و خشونت ویرانی های گسترده بر جا گذاشته است، نظارت می کنند.

چهارمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا به ادامه پروسه “استانبول” روز جمعه (۹ عقرب) با حضور روسای افغانستان و چین، در شهر بیجینگ برگزار شد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *