ترکیه پیش‌نویس قطعنامه قدس را به مجمع عمومی‌سازمان ملل می‌برد

رئیس جمهوری ترکیه اعام کرد پیش نویس قطعنامه مصر درباره قدس را که توسط آمریکا وتو شد به مجمع عموم سازمان ملل ارجاع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه شب در نشست خبری مشترک با «عمر گیله» رئیس جمهور جیبوتی در آنکارا گفت: ترکیه پیش‌نویس قطعنامه مصر درباره قدس را که با وتوی آمریکا در شورای امنیت رد شد، به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد برد.

آمریکا دوشنبه شب به رغم رای مثبت ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس، این قطعنامه را وتو کرد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود؛ هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی نداشته و باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ملل، لغو شود.

این پیش‌نویس همچنین از همه کشورها می‌خواست طبق قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت، از (تاسیس نمایندگی دیپلماتیک سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس اجتناب و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند.

»دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، ششم دسامبر با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: واشنگتن، قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت می شناسد. ترامپ همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواست تا مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را فراهم کند.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جا داده، بخش لاینفک فلسطین و از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید. این شهر مقدس از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *