ترویج فرهنگ غرب و سُست کردن بنیان خانواده از سوی رسانه های افغانستان

شماری از خانواده ها با انتقاد از پخش برنامه به ویژه سریال های «ترکی» از سوی برخی از شبکه های تلویزیونی کشور میگویند که پخش این گونه سریال ها برای جوانان و نوجوانان بد آموزی دارد و از سویی هم سلامت خانواده را به خطر می اندازد.

شبکه ‌های تلویزیونی در شکل ‌دهی افکار عمومی نقش مهمی دارند و طی سال های اخیر رشد چشمگیری نیز در کشور داشته؛ اما با پخش پیهم سریال های «ترکی»، از هدف اصلی شان منحرف شده اند.

عالمان دینی بدین باور اند که شبکه های تلویزیونی با پخش سریال ها و برنامه هایی که خلاف عرف جامعه و ارزش های اسلامی اند، الگوی زندگی غربی را معرفی می‌ کنند و سبب تهاجم فرهنگی، گسستگی نظام خانوادگی می شوند.

هر چند فعالیت رسانه ها در افغانستان بر اساس «قانون رسانه‌ های همگانی» کشور است و از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ نظارت می شود و در صورت تخطی از سوی کمیسیون عالی رسانه‌ ها مورد باز پرسی قرار می ‌گیرند؛ اما اکثریت این رسانه ها وابسته به منابع خارجی می باشند و در مقابل امتیازات مالی برنامه ها و سریال های که آن ها خواسته باشند را پخش می کنند و رفتار خلاف خواست منابع تمویل کنندگان، مساوی به نابودی آن ها می‌باشد.

باقر باقری، معلم یکی از مکتب های شهر کابل به خبرگزاری خاورمیانه میگوید: «کشور ما به دلیل بحران‌ های مختلف از نگاه فرهنگی خیلی آسیب پذیر است و کشورهای غربی تلاش می‌ کنند تا از این فرصت استفاده کرده و فرهنگ شان را که با فرهنگ و دینی ما تناقض دارد، ترویج کنند».

وی مدعی است که بسیاری از شبکه های تلویزیونی در افغانستان به هدف راه اندازی تهاجم فرهنگی و از بین بردن ارزش های جامعه افغانستان ایجاد شده اند.

این معلم معتقد است که وضعیت فعلی کشور نگران کننده است و پیامد برنامه ها و سریال هایی که در شبکه های تلویزیونی به نشر می رسد، خطرناک تر از مواد مخدر و نا امنی در کشور است.

در همین حال «اسماعیل زاهدی» یکتن از عالمان دین در خصوص این موضوع اظهار داشت که «محتوای اکثر سریالها و برنامه هایی که در شبکه های تلویزیونی کشور به نشر می رسد، ترویج روابط نامشروع قبل از ازدواج برای دختران و پسران جوان و نوجوان، بد آموزی‌ های ویرانگر به کودکان، عدم احترام به بزرگان خانواده ها می باشد».

وی در گفتگو با خاورمیانه بیان داشت که مسوولین رسانه ها به دنبال منافع شخصی شان اند و تمویل کنندگان خارجی آنان نیز در پی ترویج فرهنگ غرب و نابودی ارزش های اسلامی اند.

این عالم دین از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که برای نشرات رسانه چوکات مشخص و مناسب با فرهنگ افغانستان تعیین کند و برنامه ها و سریال هایی که پیامد منفی دارد را متوقف کرده و به عوض آن برنامه هایی را روی دست گیرند که برای جوانان و نوجوان آموزنده باشد و از سویی هم با شریعت اسلامی مطابقت داشته باشند.

زاهدی تصریح کرد که شورای علما و وزارت حج و اوقاف با ارسال چندین مکتوب رسمی به وزارت اطلاعات و فرهنگ و دفاتر رسانه ها، از آنها خواسته که جلوی نشر اینگونه برنامه ها که تاثیر سو روی اجتماع دارد را بگیرند؛ اما وزارت اطلاعات فرهنگ هیچ اقدامی در این خصوص نکرده و نشر این سریال ها همچنان ادامه دارد.

مبارکه دختری جوان است که در دانشگاه کابل درس می خواند، او معتقد است که نشر این سریالها و دیدن آنها، تنها «ضایع کردن وقت» است و هیچ جنبه آموزشی مفید و مثبت ندارد.

وی می گوید: «در خانه ما تنها برنامه های خبری تلویزیون ها و یا اندک برنامه های تفریحی و سرگرمی شبکه های تلویزیونی افغانستان مورد پسند قرار گرفته و سریالهای مبتذل به صورت کامل تحریم هستند.»

او از مسوولان رسانه ها خواست که با توجه به مصارفی که انجام می دهند، کوشش داشته باشند تا برنامه های آموزشی مفید و مناسب با فرهنگ افغانستان تولید کنند و دست از تخریب پایه های زنده گی در خانواده ها بردارند.

این در حالی است که در بیش از یک دهه اخیر رسانه ها به خصوص تلویزیون ها نشر انواع گوناگون سریال های هندی، ترکی و برنامه های مخالف با ارزش های اسلامی و فرهنگ افغانی را به گونه چشمگیر ترویج داده اند.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *