ترس و هراس برای پناه‌جویان افغانستان در ترکیه

بعد از افزایش تنش‌ها و خشونت از سوی جوانان ترک و کرد کشور ترکیه بر پناه‌جویان افغانستان در این کشور، ترس و هراس همه پناه‌جویان در ترکیه را فراگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خشونت و درگیری بین جوانان ترکیه و پناه‌جویان دو روز پیش بعد از مرگ یک جوان کُرد شهروند ترکیه آغاز شد.

اما به نظر نمی‌‌رسید این درگیری در منطقه «سلطان غازی» شهر استانبول که با جراحت و مرگ جوان کُرد همراه شد، به این حد شدت یابد که پناه‌جویان در ترکیه به ویژه پناه‌جویان افغانستان از ترس جان‌شان از اتاق‌ها و یا پناهگاه‌هایشان بیرون نشوند.

گفته می‌شود که این خشونت‌ها بعد از آن آغاز شد که یک جوان کُرد مانع صحبت یک پناه‌جو (که گفته می‌شود از افغانستان بوده) با یک دختر ترک شده است.

بعد از این رویداد که جوان کُرد زخمی شده و در مسیر انتقال تا شفاخانه جان باخت، جوانان کُرد به «خون‌خواهی» برآمده و هر پناه‌جویی را مورد لت و کوب شدید قرار می‌دهند.

بر اساس آنچه پناه‌جویان افغانستان در ترکیه به خبرگزاری خاورمیانه گفته‌اند، در جریان این درگیری‌های دو روزه که تا امروز (۲۷ثور) نیز ادامه دارد، هفت پناه‌جو جان باخته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

به گفته این پناه‌جویان شرایط به حدی برای آنها سخت شده که نمی‌توانند از اتاق‌ها و یا پناهگاه‌هایشان بیرون شوند؛ چون کُردها با چوب و چاقو به جان آنها می‌افتند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که در قالب ناتو، در افغانستان نیروی نظامی داشته و به عنوان یک کشور اسلامی یاد می‌شود؛ اما حالا پناه‌جویان مسلمان در این کشور احساس امنیت ندارند.

پولیس ترکیه نیز از پناه‌جویان خواسته تا از عادی نشدن شرایط از گشت و گذار بی مورد در شهرها به ویژه استانبول خودداری کنند.

ویدیوهای نشر شده در صفحات اجتماعی از حمله گروهی جوانان کُرد به پناه‌جویان حکایت دارد و شماری از این ویدیوها بسیار خشن و وحشت‌آور است.

ترکیه از جمله کشورهای مقصد برای رسیدن پناه‌جویان به کشورهای اروپایی است که بعد از تغییر سیاست پناه‌جویی، مشکلات عمده ای برای پناه‌جویان خلق شده و شمار زیادی از پناه‌جویان در این کشور گیر مانده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *