تجلیل از روز جهانی صلح در بلخ

از سالهای متمادی بدینسو مردمان کشور در پی یافتن کلیدی هستند که با آن دریچه های صلح را بکشایند و برای این سرزمین آرامش بیاورند، اما یافتن کلید صلح هنوز در نزد افغان ها فقط در حد یک آرزو باقیمانده و به آن دست نیافته اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به مناسبت روز جهانی صلح شماری از فعالان مدنی و فرهنگیان ولایت بلخ در یک گردهمایی تحت عنوان ” یک لبخند برای صلح ” در دفتر مدیوتیک این ولایت از این روز گرامی داشت بعمل آوردند.

این برنامه که امروز سه شنبه (۳۰ سنبله) تدویر یافته بود، تمثیل، نقاشی، مشاعره ، موسیقی و گدی پران بازی را به همراه داشت که در همه این نمایش ها صلح آرزو شده و راه های رسیدن به آن جستجو گردیده است.

برگزار کنندگان این برنامه می گویند روز جهانی صلح را امسال متفاوت از سالهای گذشته تجلیل کردند و هدف شان از این کار این بوده که بتوانند برای اشتراک کنندگان صلح را یک آرزوی دست یافتنی معرفی کنند.

%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af-%d8%b5%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d9%86%d9%82%d8%b4%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c

محمد صابر نقشبندی هماهنگ کننده مدیوتیک بلخ درین مورد به خبرگزاری خاور میانه گفت: این برنامه به همکاری ۷ نهاد مدنی بلخ راه اندازی شده و متفاوت بودن این برنامه نسبت به برنامه های سالیان پیش این بوده که حد اقل برای یک روز هم لبخند بر لبان اشتراک کنندگان بیاورند.

آقای نقشبندی با آنکه راه اندازی همچو برنامه ها را در راه رسیدن به صلح همه گانی ناچیز می خواند و از سران حکومت و جامعه جهانی می خواهد که برای زمینه سازی صلح پایدار در افغانستان صادقانه عمل کنند.

در عین حال اشتراک کنندگان برنامه یک لبخند برای صلح، راه اندازی همچو برنامه ها را  برای رسیدن به صلح و نهادینه شدن فرهنگ همپذیری میان شهروندان کشور سودمند می خوانند.

اسدالله هوتک فعال رسانهء در شمال کشور که درین برنامه حضور یافته است، راه های رسیدن به توسعه و پیشرفت را در کشور در صلح نهفته می داند و صلح را در وحدت و همپذیری اقوام کشور، این فعال رسانهء بلخ از افرادیکه سلاح بدست گرفته اند و درمخالفت با حکومت قرار دارند می خواهد که برای تامین امنیت در کشور دست از جنگ و خشونت برداشته و بر کاروان توسعه و پیشرفت همگام شوند.

محمد نسیم رحیمی یکتن دیگر از اشتراک کننده گان این برنامه برنامه علت های اصلی نا امنی و خشونت کنونی را میراث بجا مانده از دهه های پیشین می داند و از حکومت و نهادهای مدنی می خواهد که برای نهادینه شدن همپذیری، چنین برنامه ها را در ولایت های دیگر نیز گسترش دهند.

این درحالیست که دولت افغانستان برای دست یافتن به صلح و ثبات پایدار در کشور از چندین سال بدینسو شورای عالی صلح را پایه گذاری کرده و این شورا سالانه پول هنگفتی را برای تامین و استقرار صلح به مصرف می رساند که تا هنوز با وجود همه این مصارف، صلح درین کشور تامین نشده و هنوز جنگ دامنگیر مردمان آن است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *