تاکید یوناما بر کاهش خشونت در افغانستان

نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان بر کاهش خشونت در کشور تاکید کرده و گفت که باید از طریق گفتگو، به رنج و درد مردم پایان داده شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در اعلامیه تازه دفتر سیاسی سازمان ملل (یوناما) آمده است که باید خشونت ‌ها در افغانستان از طریق توافق و گفتگو خاتمه یابد.

در اعلامیه به نقل از «تادامیچی یاماموتو»، شرایط کنونی را «رقت‌ بار» توصیف کرده و تاکید شده که در حال حاضر باید همه به دنبال وحدت و همبستگی باشند.

وی گفته است که با قشرهای مختلف صحبت کرده و همه بر ضرورت پایان دادن به خشونت تأکید دارند و تامین امنیت در کابل و سراسر افغانستان یک ضرورت جدی است.

یاماموتو گفته است «هدف نهایی در افغانستان باید مذاکره بین الافغانی برای حل منازعه باشد تا منجر به آتش بس دایمی شود. برای دستیابی فوری به ختم خشونت در سراسر کشور اکنون باید اقدامات اساسی روی دست گرفته شود. سازمان ملل متحد آماده کمک است».

یوناما در حالی به ختم خشونت در افغانستان تاکید دارد که در روزهای اخیر بخش های عمده از کشور به ویژه کابل، بغلان و کندز شاهد خشونت های گسترده بودند.

انفجار مرگبار در حوزه نهم شهر کابل ۱۶ کشته و ۱۱۹ زخمی برجا گذاشت و در حمله تهاجمی طالبان و درگیری با نیروهای امنیتی در کندز و بغلان نیز شمار زیادی کشته و زخمی شدند و در عین حال خسارات هنگفتنی به منازل مسکونی و اماکن تجاری این ولایتها وارد شد.

از سوی دیگر، مذاکرات نماینده گان امریکا با طالبان در دور نهم پایان یافته و زلمی خلیلزاد یک کاپی توافقنامه را نیز در اختیار رهبران حکومت وحدت ملی قرار داده و گفته می شود که بر خروج کامل نیروهای خارجی در آن تاکید شده است.

گفتگوهایی که بیشتر به شکست امریکا در برابر طالبان در میدان نظامی و مذاکره می ماند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *