تاکید مجلس بر عدم تصویب طرح بودجه در صورت معرفی نشدن نامزد وزرا

اعضای مجلس نماینده گان در ساعت امتیازی تاکید کردند که اگر افراد جدید برای وزارت خانه هایی که وزرای آنها سلب صلاحیت شده، معرفی نشود، طرح بودجه سال آینده را تصویب نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نماینده گان، روز گذشته گفته بود که در صورت عدم معرفی وزرای جدید، به اساس برخی صلاحیت های قانونی، مجلس در برابر این کار حکومت ایستادگی خواهد کرد.

اما امروز (۲۹عقرب) نماینده گان در نشست عمومی و ساعت امتیازی گفته های روز گذشته معاون را تائید کرده و تاکید کردند که در صورت عدم معرفی وزرای جدید، طرح بودجه سال آینده از سوی مجلس تصویب نخواهد شد.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در این باره اظهار داشت که در صورت عدم تصویب بودجه، وزیر نمی تواند کاری کند و باید مجلس در رابطه به عدم تصویب بودجه سال آینده، متحد باشد.

شمار دیگری از نماینده گان نیز بر این رویکرد مجلس در صورت عدم معرفی وزرای جدید تاکید کردند.

عبدالرحمن رحمانی، نماینده مردم بلخ در مجلس نماینده گان نیز به صورت جدی خواهان رسیده گی به سرنوشت وزرای سلب صلاحیت شده گردید.

به گفته وی، به اسنادی دست یافته که نشان دهنده دخالت وزرای سلب صلاحیت شده در اختلاس و فساد گسترده اداری هستند که اگر دادگاه عالی در مورد آن رسیده گی کند، باید آنها به پنجه قانون سپرده شوند.

رحمانی اظهار داشت که این وزرا بر اساس یک فرمان جعلی از سوی رئیس جمهور به ادامه کار دعوت شده اند.

این در حالی است که بر اساس استیضاح هفته گذشته مجلس نماینده گان، هفت وزیر از سوی مجلس سلب صلاحیت شدند که رئیس جمهور این روند را مورد قبول قرار نداده و رویکرد مجلس را به دادگاه عالی سپرد.

در ضمن رئیس جمهور هدایت داد که تمام وزرایی که سلب صلاحیت شده اند تا زمان مشخص شدن تصمیم دادگاه عالی به وظایف خود ادامه دهند.

تقابل یا تفاهم با حکومت؟

ادامه روند استیضاح که بعد از روز دوم تغییر جهت داد و رفتار مجلس در قبال وزرا نرمتر شد، نوعی تقابل بین حکومت و مجلس را به وجود آورد.

شماری ازکارشناسان ادامه این روند و تقابل حکومت را برای آینده کشور خطرناک می دانند.

اما در عین حال، شماری از نماینده گان به شمول رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل معتقد است که روند استیضاح تقابل با حکومت نه، بلکه «تفاهم» با حکومت است مبنی بر دست یافتن حکومت به اهدافش در مورد وزرای مشخص.

بشردوست خواهان آن شد که روند و علت رای اعتماد نماینده گان به وزرایی که حاضر نشدند به نشست عمومی مجلس حضور یابند، شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *