تاکید سیاف بر حفظ آبروی ملت و دولت در پروسه صلح

از پنجمین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری پیشین با حضور رهبران سیاسی، مقامات عالی رتبه دولتی و متنفذین قومی، و صدها تن از باشندگان شهر کابل در خیمه لویه جرگه گرامی داشت به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز هجدهم حوت برابر است با پنجمین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم که به همین مناسبت برنامه ای در کابل برگزار شد.

داکتر عبدالله عبدالله؛ رئیس اجرائیه کشور در جریان سخنرانی در این مراسم با تاکید بر اینکه با حمله به مراسم سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری یک جنایت دیگر به نام کسانیکه در عقب جنایات دیگر دست داشتند در تاریخ ثبت شد، اظهار داشت کسانیکه جنگ افروزی میکنند به ندای صلح مردم افغانستان جواب رد داده اند.

وی ادامه داد؛ ایجاب می‌ کند که در مهم‌ ترین مسأله که مسأله‌ صلح است،‌ بزرگان ما، همه باهم در راستای منافع بزرگ ملی کشور گردهم آمده و راه را برای مردم افغانستان باز بسازیم برای این ‌که مردم افغانستان در صلح و آرامش زندگی کنند.

رئیس اجراییه افزود: «صلح عادلانه یکی از خواسته های اساسی مردم افغانستان است و هر تلاشی که منجر به صلح قابل قبول برای مردم این کشور شود،‌ تلاش خیر است و از آن استقبال می‌ شود».

عبدالله اظهار داشت زمانیکه صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در کشور نخواهد بود.

در عین حال حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور با یادآوری از رشادت های مارشال محمد قسیم فهیم گفت: «ما مردم افغانستان صلح میخواهیم و کوشش های امریکا برای صلح را نیز تایید میکنیم به همین دلیل هم به مسکو رفتیم و با تحریک طالبان مذاکره کردیم، در نشست مسکو دیده شد که جنگ بر ما تحمیل شده است و هیچ افغانی دیگر جنگ نمیخواهد».

در همین حال کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، که یکی دیگر از سخنرانان بود، اظهار داشت «زمانیکه از دردها و گرفتاری های وطن و مردم حرف به میان می آمد گلوی مارشال را بغض میگرفت، وی همیشه روی پایان جنگ فکر میکرد و همدیگر پذیری را یگانه راه رسیدن به صلح می دانست و میگفت که صلح یک جانبه امکان پذیر نیست».

وی ادامه داد که تمام باشندگان افغانستان خواهان پایان جنگ و برقراری صلح هستند و روی این مسئله اجماع ملی به وجود آمده است؛ اما هر دو طرف در جنگ روزانه حدود صد جوان قربانی می دهند، پس نباید از طالبان هم توقع تسلیم شدن داشته باشیم.

در عین حال عبدالرب رسول سیاف، رئیس حزب حراست و ثبات کشور با تقدیر از کارکردهای مجاهدین در چهل سال اخیر تصریح کرد «باید همان‌ طوری که در جبهه‌ های مقاومت ایستادیم، برای صلح نیز استوار ایستاده شویم زیرا در حال حاضر نیاز است به این فکر کنیم که چطور میتوانیم توپ و تفنگ را کنار گذاشته و برای صلح عهد ببنیدیم».

وی با حمایت از تلاش همه‌ نهادهای مجری صلح و بزرگانی که در مورد صلح تلاش کردند، گفت که باید هم آبروی ملت و هم آبروی دولت حفظ شود، هرچند در یک سو  مذاکرات صلح روان است، اما در کشور یک نوع خاموشی و یک نگرانی بی‌ مورد نیز حاکم است.

سیاف از تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواست که تنها کمپاین کنند؛ اما در رینگ بوکس داخل نشوند تا دشمنان کشور از این فرصت برای تفرقه افگنی استفاده کنند.

مارشال محمد قسیم فهیم پنج سال پیش در چنین روزی به دلیل بیماری ای که عاید حالش بود، چشم از جهان بست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *