تاکید حکومت بر مستقل بودن کمیسیون های انتخاباتی

رهبران حکومت وحدت ملی با معرفی اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی بر مستقل بودن این ادارات تاکید کرده و از اعضای جدید خواستند که اجازه مداخله های غیرقانونی در کارشان را به هیچ شخص و نهادی ندهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هفت عضو کمیسیون انتخابات و پنج عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز (۲قوس) در ارگ ریاست جمهوری مراسم تحلیف را به جا آوردند.

بعد از کار چند مرحله ای کمیته گزینش و ارسال لیست نهایی نامزدان عضویت در کمیسیون های انتخاباتی، رهبران حکومت وحدت ملی؛ نجیب الله احمدزی، عبدالقدیر قریشی، ملیحه حسن، وسیمه بادغیسی، معاذالله دولتی، رفیع الله بیدار و گلاجان صیاد اعضای کمیسیون انتخابات و غلام دستگیر هدایت، عبدالبصیر فایز، علی رضا روحانی، حمیرا حقمل و عبدالعزیز آریایی اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی را تشکیل خواهند داد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در سخنانی بر استقلالیت و مستقل بودن کمیسیون های انتخاباتی تاکید کرده و به آنها هدایت داد که حق مداخله های غیرقانونی به هیچ شخص و یا نهادی را در امورات داخلی شان ندهند.

به گفته وی، اعضای جدید باید به زودی کار بالای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را آغاز کرده و تقویم آن را تهیه کنند و این روند را در شفافیت کامل انجام دهند.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که مکلفیت عمده کمیسیون های انتخاباتی به مانند دولت، «نهادسازی» است تا اعتماد مردم به انتخابات را جلب کنند و مردم با اعتماد کامل در انتخابات شرکت کنند.

بر اساس اظهارات رئیس جمهور، برای رسیدن به یک دولت مردم سالار راه دیگری به جز انتخابات شفاف نیست که اعضای جدید باید در این راه تلاش عمده داشته باشند.

در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت نیز با تاکید بر مستقل بودن کمیسیون های انتخاباتی، اظهار داشت که انتخابات بهترین و راحت ترین راه برای تعیین دولت هاست که مردم افغانستان نیز آن را می خواهند.

وی می گوید که اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی باید مطابق به قانون، وظایف سپرده شده به خودشان را انجام دهند؛ اما نباید زیر بار فشارهای سیاسی و اجتماعی بروند.

به عقیده داکتر عبدالله، اگر اعضای جدید زیر بار فشارهای سیاسی، اجتماعی و قومی بروند، یک روند شفاف را زیر سوال خواهند برد.

رئیس اجرائیه تاکید کرد که حکومت با تمام امکانات حامی اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی خواهد بود.

اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی در حالی تعیین شده و مراسم تحلیف را به جا آوردند که انتخابات سال آینده ریاست جمهوری یکی از بی اعتبارترین انتخابات در کشور بوده و به دلیل بی سرنوشتی کمیسیون های انتخاباتی، انتخابات پارلمانی برای مدتی نامعلوم به تاخیر افتاد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *