تاکید بر نقش زنان در صلح افغانستان

رئیس جمهور با اشاره به دخالت برخی کشورها در پروسه صلح گفت؛ از تمام جوامع بین الملل به دلیل همکاری هایشان تشکر میکنیم؛ اما مالک اصلی صلح در افغانستان خود افغان ها است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی امروز ( ۹حوت) که مصادف به روز ملی نیروهای امنیتی است، طی نشست خبری در خصوص جایگاه زنان در پروسه صلح با ابراز قدردانی از زحمات تمام قوای امنیتی و دفاعی گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پاسدار قانون اساسی افغانستان هستند و زنان به عنوان شهروندان مسوول، مدیران، افراد مسلکی و به ویژه زنان نان آور در چهارچوب قانون اساسی زندگی میکنند.

رئیس جمهور غنی ادامه داد که جنگ یک علاقه است؛ همت، شجاعت و پیروزی نیست، هر کسی میتواند جنگ را ادامه دهد؛ اما باید به همکاری هم حلقه نجیبه صلح را بیاوریم.

غنی با اشاره به حضور فعال زنان در لویه جرگه مشورتی صلح اظهار داشت که در نیروی زنان افغان؛ قوت، عزت، اتحاد و اعتبار افغانستان نهفته است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید جدی بر جایگاه زنان در اجتماع تصریح کرد که مردان افغان باید بدانند که با حضور یک زن در جامعه، ۵ نسل بشر و با حضور یک مرد یک نسل بشر قابل تغییر است.

ضمن این رئیس جمهور افزود که لویه جرگه افغانستان باید افغان شمول باشد و باید از تمام قریه ها و اقشار جامعه افغانستان در این جرگه حضور داشته باشند تا بتوانند از تمام افغانستان نمایندگی کنند.

رئیس جمهور غنی در پایان سخنان اش خطاب به جهانیان گفت: «همه باید بدانند زن امروز افغانستان دیگر آن زن گذشته نیست، زنان امروز متعهد، آینده نگر، دانا و توانا هستند و میتوانند از خود نمایندگی کنند».

در عین حال، اشرف غنی با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد حکومت موقت اظهار داشت؛ کسانیکه از انتخابات ترس دارند خواهان حکومت موقت هستند، در غیر آن انتخابات در یک جامعه اسلامی ضروری است و باید برگزار شود و هرکس که فکر می کند رای می گیرد، وارد کارزار شود.

این در حالی است که بعد از نشست مسکو با حضور سیاسیون افغانستان و نماینده گان طالبان مسلح، گمانه زنی ها و بحث ها در مورد ایجاد حکومت موقت پررنگ تر شد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *