تاکید افغانستان برمناسبات دوستانه و احترام متقابل با هند

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با صدراعظم هند بر مناسبات دوستانه دو کشور بر مبنای ارزش‌های مهم و احترام متقابل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی در حاشیه ششمین کنفرانس پروسه استانبول – قلب آسیا با نارندرا مودی صدراعظم هند دیدار کرد و مناسبات دوستانه دو کشور را استوار بر ارزش‌های مهم و احترام متقابل شمرد.

همچنین در این دیدار «نارندرا مودی» صدراعظم هند، کنفرانس قلب آسیا را برای افغانستان در عرصه‌های تأمین امنیت و ثبات و همچنین همکاری‌های اقتصادی مثبت خواند.

آقای مودی به رئیس‌جمهورغنی اطمینان داده است که مردم و حکومت هند همیشه با مردم و حکومت افغانستان خواهد بود و همکاری‌های خویش را در بخش‌های تعلیم و آموزش، ستلایت، تنظیم آب، پرورش ماهی، ارتباطات، ترانزیت و سایر عرصه‌ها ادامه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد که تروریسم برای منطقه به‌خصوص ثبات و پیشرفت افغانستان و هند خطر مشترک است و برای مبارزه با آن به همکاری‌های همه‌جانبه با افغانستان آماده هستیم.

صدراعظم هند گفت که کار ایجاد تأسیسات چابهار به سرعت جریان دارد و در این رابطه نشست‌های مسلسل به سطح وزرا انجام می‌شود.

وی افزود که چابهار برای توسعه تجارت کشورهای منطقه  و همکاری‌های اقتصادی نقش مؤثر دارد.

نارندرا مودی گفت که به منظور فراهم نمودن سهولت‌های بیشتر به تاجران افغان، ویزه پنج‌ساله به آنان داده خواهد شد و همچنین پاسپورت‌های دیپلوماتیک افغانستان نیاز به ویزه ندارند.

آقای مودی گفت که به‌خاطر مصرف مؤثر کمک یک میلیارد دالری هند به افغانستان و ایجاد سهولت‌های بیشتر به مردم این کشور، تیم‌های تخنیکی هند نیازمندی‌های مهم و اولویت‌های افغانستان را تشخیص خواهند کرد.

همچنین رئیس‌جمهور غنی از مهمان‌نوازی حکومت و مردم هند به‌خصوص استقبال گرم صدراعظم آن کشور و کمک‌های ارزشمند هند در عرصه‌های مختلف با افغانستان تشکر کرده، گفت: مناسبات دوستانه افغانستان و هند بر مبنای ارزش‌های مهم و احترام متقابل استوار است.

رئیس‌جمهور کشور گفت که افغانستان در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم قرار دارد و نیروهای امنیتی و دفاعی ما با شجاعت و دلیری کامل در مقابل آنان مبارزه می‌کنند.

وی افزود که تروریسم برای منطقه و جهان تهدید میان‌مدت است و برای دفع نمودن این تهدید، همکاری کشورهای منطقه مهم است.

محمد اشرف غنی گفت که کار ایجاد دهلیز هوایی بین افغانستان و هند به سرعت در جریان است و همکاری‌های هند در زمینه‌های رشد محصولات زراعتی و صادرات و همچنین مدیریت آب، مؤثر می‌باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که در رأس یک هیئت عالی‌رتبه دولتی به منظور اشتراک در ششمین کنفرانس پروسه استانبول – قلب آسیا عازم شهر امرتسر هند گردیده بود، شام دیروز به کشور برگشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *