تاراج معادن ذغال‌سنگ پلخمری از سوی یک فرمانده حزب اسلامی

شماری از فعالان مدنی ولایت بغلان می‌گویند، یک فرمانده حزب اسلامی حکمتیار چندی پیش تمامی ابزار و وسایل گران‌بهای معدن ذغالسنگ کرکر و دودکش شهر پلخمری را به تاراج برده است.

عبدالفتاح عطایی فعال مدنی ولایت بغلان می‌گوید، میرویس فرمانده حزب اسلامی حکمتیار پیش از پیوستن رهبر این حزب به پروسه‌ی صلح، تمامی ابزار و وسایل گران‌بهای این معادن را به تاراج برده است.

شیرمحمد مرادی یکتن دیگر از فعالان مدنی این ولایت می‌گوید، این فرمانده حزب اسلامی از این معادن ماهوار ۵۰۰ هزار افغانی به بهانه‌ی تأمین امنیت باج می‌گیرد.

به گفته او، شرکت افغان‌کول نگهبانان این معادن را از وظیفه برکنار کرده و معاش و امتیاز آنان را به این فرمانده حزب اسلامی می‌دهد.

صفدر محسنی ریس شورای ولایتی بغلان نیز تایید می‌کند که وسایل معدن کرکر از سوی میرویس، به تاراج شده است.

وی می‌گوید، پیش از پیوستن حکمتیار به پروسه صلح، میرویس فرمانده محلی آن در ولایت بغلان ابزار و وسایل معدن را با خود برده است.

عبدالحی نعمتی والی بغلان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، پیش از پیوستن رهبر حزب اسلامی به پروسه‌ی صلح عملکرد فرمانده میرویس “قسم دیگری بود” و اما حالا ذهنیت پارسال وی تغییر کرده و همواره با وی در ارتباط است.

والی بغلان می‌افزاید، تا کنون هیچ شکایتی مبنی بر باج گیری این فرمانده به وی نرسیده است.

فرمانده میرویس اما، همه‌ی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید، ابزار و وسایل این معادن از سوی شرکت افغان‌کول به تاراج برده شده است.

وی می‌گوید، او و افرادش در کار معدن دخالتی ندارند.

مسؤلان شرکت افغان‌کول در بغلان در این باره حاضر به گفتگو نگردیدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *