بی رحم در برابر جنایتکاران و خادم بی ریا برای مردم

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و رئیس فعلی روند سبز روز ۲ جدی از سوی رئیس جمهور غنی به حیث وزیر داخله افغانستان مقرر شد و بعد از مقرری امرالله صالح، موجی از خوشبینی ‌ها و بدبینی ها در مورد وی از سوی رسانه‌ های اجتماعی پخش شد.

بعضی از سیاست‌ مداران که مخالف امرالله صالح استند نیز واکنش ‌هایی نشان دادند؛ ولی اکثریت جوانان و کسانی که با تفکر طالبانی مخالف استند از این گزینش خوشحال استند و حرف‌ هایی که امرالله صالح در روز معرفی خود گفته است را دست به دست می کنند.

امرالله صالح یکی از برجسته‌ ترین کادرهای نظامی و استخباراتی افغانستان و منطقه است که در سن ۳۱ سالگی به ریاست عمومی امنیت ملی گماشته شد که بعضی‌ ها وی را از بنیان ‌گذاران امنیت ملی جدید لقب داده اند و از کارکردهایش در زمان ریاست امنیت ملی خشنود استند.

امرالله صالح بعد از حمله موشکی که بر خیمه لویه جرگه انجام شد؛ یکجا با حنیف اتمر که سمت وزارت داخله آن وقت را به عهده داشت، استعفا کردند و مدت ۸ سال در هیچ پست حکومتی کار نکرد و با ایجاد یک حلقه سیاسی بنام «روند سبز» جوانان را از گوشه و کنار افغانستان گردهم جمع کرد و حال روند سبز یکی تاثیرگذارترین روندهایی است که در افغانستان فعالیت می‌ کند.

امرالله صالح در سال ۱۳۵۱ در ولایت پنجشیر زاده شد و در سال ‌هایی که یک جوان بیش نبود به جبهه مقاومت پیوست و با احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور در سنگر مبارزه مقابل نیروهای القاعده و طالبان ایستاد؛ بعد از دیدن قابلیت ‌ها و استعداد خارق العاده ای که داشت، احمد شاه مسعود وی را در دفتر روابط بین‌ الملل جبهه متحد، در سفارت افغانستان در شهر دوشنبه، کشور تاجیکستان گماشت.

بعد از حملات ۱۱ سپتمبر بالای خاک امریکا و شروع حملات این کشور بالای طالبان و القاعده؛ امرالله صالح از معدود افرادی بود که در تبادل اطلاعات با سازمان استخباراتی امریکا همکار بود و از جبهه شمال تنها شخص باسواد در عرصه تبادل اطلاعات استخباراتی بود.

پس از ایجاد دولت افغانستان به رهبری حامدکرزی، امرالله صالح به حیث رئیس امنیت ملی گماشته شد و تا زمان استعفا؛ یکی از برجسته‌ ترین اشخاصی بود که در سن کم و در یک کشور جنگ زده استخبارات پاکستان را به زانو در آورد و یکی از آدم هایی بود که امنیت نسبی را در افغانستان و شهر کابل تامین ساخته بود.

تفکر ضد طالبانی و ضد پاکستانی که امرالله صالح دارد، وی را در میان مردم محبوب و مشهور ساخته است و ۸ سال بعد از این که دوباره به یکی از نهادهای مهم امنیتی کشور گماشته شد، مردم با نام و کارکردهایش آشنا استند و این یکی از شاخصه‌ های مهمی است که هر سیاست‌ مدار در افغانستان ندارد.

امرالله صالح از معدود سیاست‌مداران افغانستان است که همواره کتاب می‌خواند، مقاله می ‌نویسد و بهترین فلم‌های تاریخ سینمای جهان را می‌ بیند.

صالح در زمانی که ریاست امنیت ملی افغانستان را به عهده داشت، یکی از بی رحم‌ ترین اشخاص در مقابل دشمنان این خاک بود و حال بعد از هشت سال دوباره با همان ایده و همان فکر برگشت و در روز معرفی خود به حیث وزیر داخله خطاب به مردم افغانستان گفت که «خادم بی ریا برای مردم و بی رحم در برابر جنایت کاران خواهم بود».

امرالله صالح یکی از کسانی بود که هشت سال در فضای سیاسی و استخباراتی کابل خود را در محراق توجه قرار داد و همواره رسانه‌ های معتبر دنیا همرایش مصاحبه می ‌کردند و سخنانش همیشه خبر ساز بوده است و نوشته‌ هایش در این هشت سال در رسانه‌ های چاپی بیشتر نشر شده است.

امرالله خان یکی از کسانی است که در مهم‌ ترین کنفرانس‌ های بین المللی اشتراک می ‌کرد و حکومت در هر برهه زمانی که در مسایل استخباراتی و امنیتی به مشکل مواجه می شد به امرالله صالح مراجعه می کرد.

حال با این همه یک چالش که در مقابل امرالله صالح وجود دارد پاک کردن نام وزارت داخله است؛ وزارت داخله همواره نام آن با فساد گره خورده است و این روند چندین سال است که جریان دارد و پاک کردن این از توان هر کس نیست و اگر امرالله صالح بتواند وزارت داخله را به یک وزارت خوش نام و قابل اعتماد برای مردم تبدیل کند، بی گمان که وضعیت امنیتی و سیاسی هر دو تا حدی قابل تحمل می شود.

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *