بیش از ۳۰۰ میلیون افغانی از وزارت مالیه دزدی شد

مقام‌ها در وزارت مالیه کشور می‌گویند که بیش از ۳۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی از یک از حساب‌های این وزارت به سرقت رفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ۶۱ میلیون افغانی از سوی یکی از کارمندان وزارت مالیه کشور با استفاده از ۳۸ چک بانکی جعلی به یکی از ولایات افغانستان انتقال داده شده است.

عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت مالیه با تائید این خبر گفت که ۲ تن از کارمندان این وزارت در پیوند به همین قضیه شناسائی و به دادستانی کل معرفی شده است.

یک منبع دیگر افزود که خزانه دار ولایت بلخ که ۶۱ میلیون افغانی را با استفاده از چکهای جعلی به یکی از ولایات افغانستان انتقال داده است، تا هنوز به دلیل حمایت مقامهای بلند پایه دولتی بازداشت نشده است.

این در حالی است که چندی قبل یکی از کارمندان یک بانک خصوصی در کشور، با سرقت بیش از ۱ میلیون دالر پول آن بانک، به خارج از کشور فرار کرد و اکنون تحت تعقیب پلیس بین المللی قرار دارد و تا هنوز بازداشت نشده است.

به گمان اغلب، اختلاس و دزدی در نهادهای دولتی کشور تازه گی ندارد، پیش از این کابلبانک، از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور به دلیل اختلاس و برداشت غیر قانونی پول ورشکست شده بود.

در بسیاری از نهادهای حکومتی شفافیت وجود ندارد و گمانه‌ها بر این است که هر سال میلیون‌ها افغانی از عواید گمرکات دزدی می‌شوند.

در جریان دوازده سال گذشته، نهادهای مبارزه با فساد اداری، در امر نظارت بر کارکرد حکومت ناکام مانده و به نظر می‌ر سد که خود این نهادها پس از چندی به فساد آلوده شده و با گرفتن رشوت بر دوسیه‌های مالی نهادهای حکومتی مهر تایید می‌زنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *