بیش از ۱۴میلیارد افغانی از محصول ۱۰درصد کردت کارتهای مصرفی موبایل

آمار تازه نشر شده نشان می دهد که بعد از توشیح فرمان جمع آوری ده درصد محصول از خدمات مخابراتی، بیش از ۱۴میلیارد افغانی جمع گردیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری با نشر عکسی مربوط به بعد از توشیح فرمان جمع آوری ۱۰درصد محصول از خدمات مخابراتی، این موضوع را تائید کرده است.

مرتضوی گفته است سه سال پس از توشیح فرمان در خصوص جمع آوری ۱۰ درصد محصول از خدمات مخابراتی، ۱۴ میلیارد و ۵۹۰میلیون افغانی جمع آوری گردیده است.

وی همچنین از امضای قرارداد پروژۀ سیستم «Real Time Data Management» نیز خبر داده و گفته است که این سیستم مسئولیت راپوردهی عواید بخش مخابرات را به عهده دارد.

به گفته مرتضوی، هدف اساسی از ایجاد سیستم، بدست آوردن معلومات حقیقی از طریق اتصال به سیستم شبکه های مخابراتی جهت حصول اطمینان و جلب اعتماد مردم از شفافیت در پروسه جمع آوری «۱۰درصد» محصول و سایر عواید شبکه های مخابراتی در کشور می باشد.

بر اساس معلومات، در دو ماه آخر سال ۱۳۹۴ مبلغ ۸۰۲ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۲۵ افغانی به دست آمده، در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۴میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۷۲۸ افغانی حصول شده، در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۴میلیارد و ۲۷۰میلیون و ۵۹۳هزار و ۵۸ افغانی جمع آوری گردیده و در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۴میلیارد و ۴۲۵میلیون و ۹۶هزار و ۵۴ افغانی از درک ۱۰درصد محصول خدمات مخابراتی توسط دولت جمع شده است.

اما سوال اساسی این است که با وجود اینکه نزدیک به ۸۰درصد جمعیت کشور که نزدیک به ۲۲میلیون نفر می شود، چطور این مبلغ جمع آوری شده، در حالی که اکثر مردم معتقدند باید مبلغ بیشتری جمع می شد.

سوال دیگر این است که این مبلغ در کدام بخش ها و کدام کودها به مصرف رسیده است؟

به طور مثال اگر نیمی از مشتریان خدمات مخابراتی روزانه ۵۰افغانی کردت وارد کنند، ۵ افغانی از آنها کسر می شود که مجموع ۱۱ میلیون آن برابر با ۵۵ میلیون افغانی می شود و در طول سال بالغ بر ۲۰میلیاد می شود.

بر اساس آمار نشر شده در دو سال گذشته، رشد بخش مخابرات در افغانستان چشمگیر بوده و نزدیک به ۹۰ درصد مناطق مسکونی و نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شرکت های مخابراتی قرار دارد و تعداد دارندگان موبایل و ثابت حدود ۲۲ میلیون نفر گزارش شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *