بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در شش ماه کشته یا زخمی شدند

یافته های تازه یوناما نشان می دهد که در شش ماه اول سال جاری میلادی، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در حملات عمدی بر غیرنظامیان کشته و یا زخمی شده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این یافته ها که در اعلامیه امروز (۱۲سرطان) هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نشر شده، نشان می دهد که در این مدت؛ ۱۸ مورد حمله به رهبران مذهبی، ۱۳ مورد حمله بر کارکنان صحی، ۱۱ مورد حمله بر اعضای سیستم قضایی، شش مورد حمله بر فعالان جامعه مدنی، پنج مورد حمله بر نهادهای غیردولتی و سه مورد حمله بر خبرنگاران به ثبت رسیده است.

یوناما ضمن نگرانی از این حملات، آن را عمدی خوانده و نقض جدی قانون بین‌ المللی بشردوستانه عنوان کرده است و گفته است که امکان دارد جنایت جنگی محسوب شود.

یوناما به صورت جدی از حکومت افغانستان خواسته تا عاملان حملات هدفمند بر رهبران مذهبی، کارکنان صحی، خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و کارمندان عدلی و قضایی را به عدالت بکشاند.

این نهاد با اشاره به انفجار ماین های کنار جاده ای گفته است که پس از آتش ‌بس در روزهای عید فطر، انفجار ماین ‌های جاسازی‌ شده عامل افزایش تلفات غیرنظامیان بوده است.

شلیک‌ های غیرمستقیم در جریان درگیری‌ های زمینی از دیگر مواردی است که یوناما آن را در تلفات غیرنظامیان تاثیرگذار دانسته است.

یوناما یک بار دیگر از طرف‌ های درگیر خواست تا تمام تلاش‌ خود را برای حفاظت از غیرنظامیان متمرکز کرده و شرایط را برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی فراهم کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *