بریتانیا سالانه ۱۷۸ میلیون پوند به افغانستان کمک میکند

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا صبح روز جمعه (۱۱ میزان) وارد کابل شد و در نشست مشترک خبری با دکتر اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری جدید افغانستان حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای کامرون طی ۱۳ سال گذشته یازده سفر رسمی و غیر رسمی به افغانستان داشته است، وی در این سفرش از کمک ۱۷۸ میلیون پوند کشورش به مدت چهار سال به افغانستان خبرداد.

این مقام عالی رتبه بریتانیا، پس از ملاقات دو جانبه با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در نشست خبری یک بار دیگر روی تعهدات بریتانیا در راستای کمک رسانی به دولت افغانستان تاکید کرد.

در این نشست خبری، رئیس جمهوری کشورمان گفت: ماموریت نظامی بریتانیا در حالی در افغانستان تکمیل می شود که نیروهای امنیتی ما از توانایی های خوب برای  دفاع از حاکمیت ملی و حفظ امنیت تمام مردم افغانستان برخوردار است.

وی گفت: با پایان ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان، موافقتنامه امنیتی افغانستان با ناتو امضا شد و این امر بیانگر آنست که دولت های دوست در تمویل، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، نقش بزرگ داشته باشند.

دکتر اشرف غنی احمدزی در مورد روابط افغانستان با جامعه جهانی گفت: مناسبات افغانستان با جامعه جهانی به اساس منافع مشترک ملی دو طرف صورت می گیرد و حکومت وحدت ملی افغانستان مصمم است که اصلاحات همه جانبه را در ساحات اقتصاد، حکومت داری، امنیتی، عدلی و قضایی، انجام دهد.

آقای غنی با اشاره به فرمان اخیرش در مورد بررسی مجدد دوسیه کابل بانک گفت: اقدام اول در موضوع کابل بانک باید نمونه این باشد که اراده سیاسی واضح وجود دارد و افغانها اصلاحات لازم را به اساس ارادهء خود انجام دهند، جامعه بین المللی نیز بحیث ممد در این اصلاحات قدم بگذارد.

رئیس جمهوری با یاد آوری از کنفرانس لندن که قرار است در آینده نزدیک به میزبانی کشور بریتانیا برگزار گردد، گفت: این یک قدم بزرگ است تا مناسبات اقتصادی افغانستان برای تهداب اساسی، منطقی و میان مدت آینده، گذاشته شود.

دکتر اشرف غنی احمدزی افزود: تا زمان برگزاری کنفرانس لندن، اصلاحاتی را در درون دولت افغانستان انجام خواهیم داد تا برای دنیا ثابت شود که خود افغانها، اصلاحات می خواهند اما ضرورت به کمک های جامعه جهانی دارد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، با اشاره به ایجاد حکومت وحدت ملی و موافقتنامه های امنیتی افغانستان با امریکا و ناتو گفت: شاهد نخستین انتقال دموکراتیک قدرت سیاسی در تاریخ افغانستان هستیم، امضای موافقتنامه های امنیتی زمینه را برای حمایت جامعه جهانی از نیروهای امنیتی افغانستان مهیا کرد.

نخست وزیر بریتانیا همکاری خود با رئیس جمهوری جدید و رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد و از اراده سیاسی و قاطعیت اشرف غنی و عبدالله برای ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانسنان تقدیر نمود و تاکید کرد که آنها به امید های میلیون ها افغان که با وجود تهدید های امنیتی به پای صندوق های رأی رفتند و رأی دادند، ارجعیت قایل شدند.

وی گفت: به حمایت و کمک خود در راستای ارتقای ظرفیت نیروهای امنیتی افغان از طریق نقش پیشتاز مان در اکادمی نظامی آموزش افسران در کابل  ادامه میدهیم.

دیوید کامرون در اخیر این کنفرانس گفت: در ماه نومبر سال جاری، رئیس جمهور اشرف غنی احمدزی و من مشترکاً ریاست کنفرانس لندن در خصوص افغانستان را بعهده خواهیم داشت تا بتوانیم حمایت و کمک دوامدار جامعه بین المللی را بخاطر انکشاف افغانستان جلب کنیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *