برگزاری نخستین جشنواره فیلم مهرگان درکابل

نخستین جشنواره فیلم مهرگان به منظور رشد وتقویت سینمای کشور از سوی اکادمی هنر وعلوم سینمایی افغانستان و بنیاد مهرگان عمران برای پنج روز در انستیتوت فرانسه در کابل برگزار شده است.

محمد علی حیدری مدیر برگزاری جشنواره فیلم مهرگان به خبرگزاری خاورمیانه گفت« دراین جشنواره حدود ۱۴۷ فلم ارایه شده که از این جمع ۱۱۰ فلم توسط کمیته گزینش به بخش داوری راه یافته وبالاخره ۲۵ فیلم در بخش مسابقه گزنیش شده است.

در این جشنواره که نمایش فیلم به مدت ۵ روز از ساعت ۸ تا ۵ عصر در انستیتیوت فرانسه ادامه دارد در آخر به بهترین فیلم داستانی ۳۰۰۰ دالروبه بهترین فیلم مستند کوتاه ۲۵۰۰ دالر نقدا جایزه داده میشود.

به گفته حیدری به این ترتیب به بهترین فیلم از نگاه تماشاچیان، ۱۰۰۰ دالر، به بهترین فیلمنامه ۱۰۰۰ وبه بهترین طرح تحقیق نیز ۱۰۰۰ دالر جایزه در نظر گرفته شده است.

به گفته مسولان این جشنواره درکنارسایربهبودی ها، میزان مشارکت خانم های سینماگر نیز درحدود ۴۰% میباشد که یک گام به پیش تلقی می شود.

در همین حال کبرا مهدوی مدیر روابط عمومی جشنواره میگوید که محدودیت که وضع شده بود تعدادی زیادی از زنان سینماگر نتوانستند در جشنواره اشتراک کنند.

او میگوید« حضور زنان این بار در جشنواره خوب است ولی به هیج وجه رضایت بخش نیست.»

اما در یک تحلیل کلی سینماگران وضعیت فیلم وسینما از سال ۱۳۸۱ تا سال های ۱۳۸۵ و۱۳۸۶ درافغانستان را خوب میخوانند ولی فرصت های از آن به بعد را به دلیل افزایش مشکلات امنیتی کمتر وضعیف تر توصیف میکنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *