اولین کنفرانس شورای سرتاسری حمایت از معارف درکابل

اولین کنفرانس سراتاسری شوراهای حمایت از مکاتب افغانستان امروز(سه شنبه ) برای دو روز در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این کنفرانس که در حدود ۲۵۰ نفر از ۳۴ ولایت اشتراک کرده اند، به هدف مشوره روی بهبود تعلیم وتربیه، دریافت راهکار های موثری برای رفع مشکلات در سطح معارف کشور  برگزار شده است.

به استثنای کابل از هرولایت ۴ تن از اعضای شورای حمایت از معارف که متشکل از شوراهای والدین اند و یک نفر نماینده برنامه ملی انکشاف کیفیت تعلیم، در این نشست ملی معارف اشتراک ورزیده اند.

فاورق وردک وزیر معارف افغانستان میگوید که یگانه تفاوت وانکشاف سریع معارف امروز افغانستان با گذشته دراین است که معارف امروز از همکاری مردم افغانستان برخوردار است ومردم معارف را ملکیت ملی خویش میدانند.

وی که در افتتاح کنفرانس صحبت میکرد افزود«من نهایت خوشحالم که توانستیم اولین کنفرانس سراسرشورا های حمایت از مکاتب را در کابل دایر کنیم وبا هم برای رفع چالش های معارف حرکت نماییم.»

وردک علاوه داشت که نظام معارف افغانستان انتظار تامین امینت را نمی کشد بلکه میخواهد امنیت را از طریق معارف پیاده نماید ودراین راه موفقیت های هم داشته است.

به گفته او یکی دیگر از تلاش های نظام جدید معارف افغانستان این بوده که فاصله میان مدرسه ومسجد ومکاتب را از میان برداشته است و امروزصدها مدرسه، مسجد وحسینیه برنامه های مکاتب را به پیش میبرند و برنامه های سواد آموزی به کمک ملا امامان در مساجد وحسینیه های کشور جریان دارد.

حاجی امان الله نماینده برنامه ایکویپ یا برنامه ملی بهبود کیفیت تعلیم در ولایت کنرمیگوید که هم اکنون در تمام ولایت کنر مکاتب اعم از پسرانه ودخترانه فعال هستند و به شکل معمول برنامه های آموزش وپرورش به پیش میرود.

وی می افزاید«در دره پیج که قبرستان امریکایی ها نامیده میشود، امروز ده ها مکتب دخترانه وپسرانه فعال اند ودر یک لیسه دخترانه درهمین دره ۱۴۴۰ دختر درس میخوانند وطالبان در مورد برنامه های معارف نه تنها مخالفت میکنند که همکاری نیز میکنند.»

اما گل محمد نماینده شورای مکاتب ولایت بدخشان از بد امنی در برخی از ولسوالی های بدخشان شکایت کرده میگوید که بیش از ۸۰% مکابت بدخشان تعمیر ندارند وحتا ۵ ولسوالی دروازها در طول نه ماه خزان، زمستان وبهار با مرکز مسدود اند واز طریق تاجکستان اکمالات میشود، که این خود یک مشکل بزرگ معارف بدخشان است.

وی در مورد صلاحیت شوراهای حمایت از مکاتب بدخشان افزود« شوراهای حمایت از مکاتب بدخشان در مورد کنترول کیفیت معارف، پروژه های معارف  پیشبربرنامه های معارف دست باز دارند وحتا پروژه ها مستقیما زیر نظر شوراهای مکاتب تطبیق میشوند.»

به قول مسولان تا کنون ۱۳۹۳۰ شورای حمایت مکاتب ایجاد شده وقرار است ۷۷۸ شورای جدید نیز درمرکز وولایات جدید ایجاد گردد. تا کنون بیش از ۳۷ میلیون دالر از طریق برنامه ایکویپ به همکاری شوراهای حمایت ازمکاتب در مرحله برای بهبود تعلیم وتربیه وانکشاف معارف کشور به مصرف رسیده است و مرحله سوم نیز زیرکار است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *