اولین نمایشگاه بین المللی تکنالوژی مخابراتی درکابل

اولین کنفرانس ونمایشگاه بین المللی تکنالوژی معلوماتی ومخابراتی افغانستان امروز در شهرکابل گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این کنفرانس که هیات های از کشورها به شمول جمهوری اسلامی ایران، هند، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و سایر ممالک منطقه ای اشتراک کرده بودند به مدت دو روز ادامه دارد.

امیرزی سنگین هدف از این کنفرانیس ونمایشگاه  را توسعه روابط تکنالوژیکی میان کشورهای همسایه، ارئه یک تصویر مناسب ومثبت از افغانستان وبررسی اهمیت فناوری ارتباطات واطلاعات درافغانستان میخواند.

سرمایه گذاری وانکشاف در بخش مخابرات:

سنگین میگوید« تا کنون در حدود ۲ میلیارد دالر در بخش مخابرات و فناروی اطلاعاتی سرمایه گذاری شده وبیش از ۱۰۰ تن دیگر به اشتغال دست یافته وبیش از ۹۰% مردم افغانستان زیر پوشش خدمات مخابراتی واطلاعاتی امده اند».

به گفته سنگین هم اکنون درافغانستان چیزی بیشتر از ۲۰ میلیون مبایل فعال است وزنان دراین کشور تا ۸۰% به خدمات مخابراتی دسترسی دارند.

وی خاطر نشان میسازد که ۴۸% زنان خودشان مبایل دارند و۳۲% دیگر شان از تلفن های خانه استفاده میکنند.

سنگین انکشاف در خدمات انترنیتی را کمتراز حد توقع تعریف کرده گفت که ما اعتراف میکنیم که دراین بخش نظر به زیرساخت های اطلاعاتی که ایجاد شده اند کاری کمتری انجام شده است. به گفته وی درافغانستان فقط ۲ میلیون تن به خدمات انترنیتی دسترسی دارند.

هم اکنون درافغانستان ۴ شرکت مخابراتی خصوصی ویک شرکت مخابراتی دولتی عملا فعالیت دارد.

به قول مقام های مسول درحال حاضر هفت نوع استفاده از مبایل که شامل بانکداری وانتاقال پول از طریق مبایل میشوند درافغانستان رایج است وتلاشها جریان دارد که کاربرد فناوری اطلاعاتی وسیع ساخته شود.

رسانه های گروهی:

به قول سنگین کار دربخش تخنیکی رسانه های برقی گروهی که جزو صلاحیت وزارت مخابرات وتکنالوژی مخابراتی است نیز به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته است. سنگین میگوید« هم اکنون ۳۴ کانال تلویزیونی در شهرکابل و۵۲ کانال دیگر در ولایات فعال اند، ۶۱ چینل رادیویی در کابل و۱۵۶ ایستگاه های رادیویی درولایت ها فعالیت دارند».

آقای سنگین سیاست خصوصی سازی دولت افغانستان را در انکشاف های اخیر موثر تعریف کرده میگوید که درافغانستان دولت به رسانه های خصوصی فرکانس میدهد در حالیکه در تمام کشورهای منطقه وهمسایه رسانه های گروهی خصوصی از طریق ستلایت نشرات دارند.

محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور نیز دراین کنفرانس ونمایشگاه اشتراک کرده بود، آقای خلیلی سیاست دولت افغانستان در جهت انکشاف وتوسعه کشور را وضیح ومفید تعریف کرده گفت که امروزه افغانستان به دست آورد های نایل شده است که ۱۲ سال قبل تصورش هم ممکن نبود.

خلیلی پیشرفت در عرصه فناوری اطلاعاتی وارتباطی را خیلی سریع تعریف میکند« سرعت این تحولات وانکشافات که فقط درمدت یک دهه بدست آمده، برابر است با آنچه که بسیاری از کشورهای همسایه در چندین دهه با آن دسترسی پیدا کرده اند».

پلان های روی دست:

وزیر مخابرات افغانستان میگوید که تا چند ماه دیگر سیستم نشراتی انالوگ تلویزیونی جایش را به سیستم دیجتال عوض میکند، به قول وی سیستم دیجیتالی علاوه بر بالا بودن کیفیت نشرات، مصارف اضافی تلویزیون ها را در بخش تخنیکی تا ۳۰ برابر کاهش داده ومصرف فرکانس نیز تا ۱۲ برابر پایین میاید. یعنی از یک فرکانس ۱۲ چینل تلویزیونی نشرات کرده میتوانند.

برخی از مناطق افغانستان از لحاظ جغرافیای در نقاط سخت گذر ومرتفع موقعیت دارند، به گفته سنگین دراین مناطق تاسیسات مخابراتی واطلاعاتی زمینی غیر ممکن است وقرار است از ستلایت استفاده شود، داوطلبی این پروژه زیر کار است.

شناسنامه برقی:

شناسنامه برقی یکی ازپروژه های پر سروصدای وزارت مخابرات ووزارت داخله بوده است، قرار بود در آغاز سال روان خورشیدی توزیع شناسنامه های برقی آغاز شود ولی به دلایلی نا معلومی پروژه به حالت تعلیق درآمد.

هرچند این پروژه دموگرافیکی از نیاز های اشد مردم افغانستان پنداشته میشود ولی علل وعوامل سیاسی سبب شد که به تعویق بیافتد.

آقای سنگین عدم تصویب قانون از سوی پارلمان را علت تاخیر این برنامه دانسته گفت که در انتخابات پیش رو یعنی ۱۶ هم حمل سال ۱۳۹۳ این شناسنامه ها توزیع شده نمیتوانند. اوابراز امیدواری کرد که تا انتخابات های بعدی شناسنامه برقی توزیع خواهند شد ومصارف انتخابات های بعدی را کاهش خواهد داد.

به قول سنگین کار پروژه فابیر نوری یا زیر ساخت اساسی فناوری اطلاعاتی ومخابراتی به شدت جریان دارد، تاکنون بالای این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیون دالر هزینه شده ودر آینده نزدیک به پایه اکمال خواهد رسید.

تاثیرات اقتصادی واجتماعی:

زاخیل وال وزیر مالیه افغانستان تاثیرات اجتماعی مخابرات وارتباطات را به مراتب قویتر از تاثیرات اقتصادی آن تعریف کرده میگوید که امروزه ده ها دانشجوی افغان از طریق انترنیت به تحصیل پرداخته ومردم افغانستان از طریق رسانه های گروهی عملا با هم در اتباط هستند. این چیزی است که غیر از فناوری اطلاعاتی ممکن نبود.

به باور او در حوزه تجارت وسرمایه گذاری نیز مخابرات وارتباطات درافغانستان کمک به سزایی کرده وافغانستان را به اقتصاد نوین جهانی وصل کرده وپای سرمایه گذاران بزرگ را به افغانستان کشانیده است.

وی خاطر نشان میسازد« افغانستان درحدود ۱۲ سال قبل از تمام جهان جدا بود جز دهکده جهانی حساب نمیشد ولی امروز فناوری اطلاعاتی وپیشرفت مخابرات این کشور را جز جهان اطلاعاتی ساخت».

به گفته وی درحدود ۱۲ سال قبل یک افغان برای یک تلفن زدن باید به پشاور ویا اسلام آباد سفر میکرد ولی امروز از قله های بدخشان از طریق ۳G فلم را مستیقما به کابل قابل انتقال است وما میتوانیم مستقیما قله های پامیر را از طریق فناوری مبایل ببیتیم.

آقای زاخیل وال تفام میان اقوام مختلف افغانستان از طریق فناوری اطلاعاتی را مهمترین انکشاف اجتماعی تعریف کرده میگوید که مردم بامیان قادر اند از طریق تلویزیون با فرهنگ وعادات مردم پکتیا آگاهی یابند، این دست آوردی بزرگیست.

در همین حال بریالی پیکان نماینده مدیا مارک کمپنی همکار با مایکروسافت درافغانستان و کمپنی عرضه خدمات تکنالوژی معلوماتی درافغانستان باور دارد که افغانستان در عرصه فناوری اطلاعاتی از کشورهای منطقه ای جلوتر است.

وی میگوید« در هند وپاکستان تازه ۳G تجربه میشود وما هم آغاز کرده ایم، در ایران شاید هنوز خبر ی از ۳G نباشد ولی افغانستان دارد وهمگام با تکنالوژی روز به پیش میرود، در حالیکه آنها از چندین سال قبل تر از افغانستان آغاز کرده بودند».

در یک دید کلی میشود گفت که پیشرفت در عرصه مخابرات وارتباطات یکی از دست آورده های عمده حکومت و مردم افغانستان پنداشته میشود اگر وضع به همین منوال ادامه یابد در آینده نه چندان دور افغانستان در منطقه در این عرصه پیشتاز خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *