برنامه شانگهای برای افغانستان در این روز ها

 

سازمان شانگهای، سازمانی منطقه‌ای است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. اعضای آن شامل روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. سال گذشته (۲۰۱۲) سازمان شانگهای افغانستان را به عنوان عضو ناظر پذیرفت. هند، ایران، پاکستان و منگولیا نیز در این سازمان بحیث اعضای ناظر حضور دارند.

قبول افغانستان به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پس از آن صورت گرفت که این سازمان اعلام کرد نقش بزرگتری در افغانستان را به عهده بگیرد.  چندی قبل رئیس جمهور چین نیز گفت: خودمان به اداره منطقه ادامه می دهیم، از صدمات اغتشاش های بیرون از منطقه خود را محافظت می کنیم، و در بازسازی صلح آمیز افغانستان نقش بزرگ تری بازی خواهیم کرد.

اخیرآ وزارء خارجه کشورهای عضو شانگهای اعلام کرده اند که این سازمان سعی دارد به دولت افغانستان کمک کند تا وضعیت این کشور بهبود پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به تقل از فارسی رو ؛ در روزهای تعطیل آخر هفته گذشته در شهر چولپان آته واقع در قرقیزستان نشست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شد.

آنان در این جلسه مسائل مربوط به توسعه این سازمان را مورد بررسی قرار دادند.  در این جلسه تاکید شد که در حال حاضر مهم ترین وظیفه سازمان شانگهای تامین امنیت کشورهای شریک در طرح حمل و نقل کالا به افغانستان است.

وزراء امور خارجه در این نشست مقدمات برگزاری نشست سران در ماه سپتامبر را نیز فراهم ساختند.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت: دستور کار نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای که قرار است ۱۳ سپتامبر در بیشکک برگزار شود، مورد توافق قرار گرفته است.

وی گفت: پیش نویس اسنادی که باید به امضاء برسد تهیه شده، که یکی از آن ها برنامه همکاری کشورها طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۳ برای تحقق پیمان دوستی، و بررسی ابعاد چگونگی کمک به افغانستان برای بهبود اوضاع این کشور است.  وزیر خارجه روسیه می گوید: اوضاع افغانستان برای همه کشورهای عضو شانگهای دارای اهمیت خاص است.

اما تحلیلگران به این باور اند که چین در قضیه افغانستان همچنان محتاط عمل می کند و به جای حضور قوی، در حاشیه باقی خواهد ماند. با این حال برخی تحلیلگران روسی به این باورند که چین بعد از خروج نیروهای غربی از افغانستان در امور این کشور فعالتر خواهد عمل نمود.

اما قانون گذاران امریکا گفته اند که چین فقط از طریق فراهم ساختن کمک و سرمایه گذاری در افغانستان می تواند نقش بزرگ تری در این کشور بازی کند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *