برشنا، بی‌کفایت‌ترین شرکت توزیع برق

مردم افغانستان در طول سال‌های بعد از سقوط طالبان مسلح، تنها موضوعی که به خوبی شنیده و دیده‌اند، وعده‌های مقام‌های حکومتی است که بخش عمده‌ای از آنها عملی نشده است.

یکی از وعده‌های واضح که در این روزها شاید بیشتر در بین کابلیان و پایتخت‌نشینان دیده می‌شود، وعده تامین برق دوامدار حداقل در «کابل» هستند که با مصارف هنگفت هنوز هم یک معضل باقی مانده است.

معضلات جدی برق در سال‌های ابتدای حکومت حامد کرزی باعث شد تا توزیع و کارهای لازم در مورد برق به یک شرکت خصوصی واگذار شود که مقام‌های مسوول آن زمان در وزارت انرژی و آب، نام این شرکت را «برشنا» گذاشتند.

این شرکت هم با کمال خودباوری و یا هم خودستایی شعار «برشنا، آورنده روشنایی» را برای فعالیتش انتخاب کرد و انتظار می‌رفت که کار توزیع برق با واگذاری به یک شرکت خصوصی، بهتر از گذشته باشد.

اما کارکردهای هر ساله این شرکت با افزایش سرمایه‌گذاری، خلاف شعارش را ثابت کرد و در کنار اینکه پایتخت در فصل سرما از نعمت برق دوام‌دار محروم بود؛ امسال در فصل گرما نیز با بی‌برقی و ثبات برق روبرو است.

پایتخت‌نشینان دیگر از این مشکلات خسته شده و حتی نمی‌دانند که چه وقت برق دارند و یا چه وقت برق آنها قطع می‌شود که مهمانی و محافل خود را نیز به همین اساس تنظیم کنند.

همین کابلیان می‌گویند که شرکت برشنا یکی از «بی‌کفایت‌ترین» شرکت‌ها در بخش توزیع برق است و باید تغییرات عمده در آن ایجاد شود.

احمد ضیا یکتن از پایتخت‌نشیان می‌گوید :«همی وظیفه برشنا هیچ معلوم نیست که چکاره است، ای شرکت به حدی بی‌کفایت است که برخلاف شعارش کار کرده است.»

به گفته وی، نیاز جدی است تا روند مدیریت و نحوه توزیع برق در کابل تغییر کرده و روند مثبت به خود بگیرد.

شمار دیگری از کابلیان نیز همین اظهارات با بیان می‌کنند.

در عین حال، مسوولان شرکت برشنا نیز با «خون‌سردی» کامل در مصاحبه با رسانه‌ها مردم را ملامت می‌دانند و حتی پیش از عید به خبرگزاری خاورمیانه گفته بودند که ممکن است در روزهای عید هم در پایتخت برق نباشد.

مسوولان بارها از مردم خواسته‌اند که در مصرف برق همکار باشند؛ اما هیچ تبلیغ و همه‌رسانی در این رابطه انجام نداده‌اند و تنها کاری را که یا دارند، برق بخشی از کابل را هر وقت که خودشان صلاح دانستند، قطع کنند و این بخش را خاموش و تاریک بسازند.

زمانی بی‌کفایتی شرکت برشنا بر همه‌گان مسجل می‌شود که زورمندان، وزیران، نماینده‌گان شورای ملی و بخشی دیگر از مردم، برای همیشه برق دارند و تنها روزشان به مردم غریب می‌رسد.

در عین حال، بی‌کفایتی این شرکت در آن است که در نبود برق هم و خاموشی پایتخت، قیمت برق را به شکل بی‌رحمانه‌ای افزایش داده و عواید خود را افزایش می‌دهند.

این در حالی است که شرکت برشنا خود را در بخش توزیع برق، تنها می‌بیند و به همین خاطر و به دلیل عدم توجه و نظارت دولت از آنها، هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند.

بهترین کار برای بیرون شدن از وضعیت فعلی در پایتخت و بسیاری از ولایت‌های کشور، بیرون شدن توزیع برق از انحصار یک شرکت مشخص است و نیاز به مدیریت لازم دارد.

با تمام این مشکلات، شرکت برشنا حتی موفق نشده است برنامه مشخصی در توزیع برق داشته باشد و هر سال فعالیت و اقدامات آن ناکام‌تر می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *