برتانیا روند تحویل دهی زندانیان افغان را به حکومت افغانسان آغاز کرد

وزارت دفاع برتانیا در تازه مورد اعلام کرده است گروهی از زندانیانی که توسط نیروهای این کشور در افغانستان بازداشت شده بودند، به مقامات افغانستان تحویل داده شده اند.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه، در اولین  مورد کشور برنتانیا ده نفر از زندانیان افغان به مقامات افغانستان تحویل داده و قرار است  که “در اولین فرصت ممکن” باقی این زندانیان نیز که حدود هشتاد و دو نفر هستند به مقامات افغانستان تحویل داده شود.

با این حال، گفته شده که تحویل دهی حداقل هفت نفر از زندانیان بنا بر دعوای حقوقی آنها در دادگاه نهایی نشده است.

دادگاه عالی بریتانیا اعلام کرده که دو نفر از بازداشتی‌ها به نامهای نعمت الله حکیم و محمد اسماعیل، روز پنجشنبه از پیگیری دعوای حقوقی علیه بازداشت خود منصرف شدند و به این ترتیب، تحویل آنها به مقامات افغان نهایی شده است.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع برتانیا گفته اسیت  از اینکه دادگاه عالی با تغییر حکم خود موافقت کرده “بسیار خوشحال” است و  چرا که این حکم مانع از تحویل زندانیان به مقامات افغان می شد.

آقای هاموند گفت: “در مورد تحویل دهی زندانیان به مقامات افغان توافق صورت گرفته، اما متاسفانه، حکم عدم تحویل دهی آن عده از زندانیان که هنوز پرونده‌هایشان مورد ارزیابی وکلای مدافع حقوق بشری قرار دارد، برجاست.”

مسولان می گویند که وکلای مدافع در بریتانیا در حال برقراری تماس با هفت نفر دیگر از زندانیانی هستند که دعوای حقوقی‌شان مورد ارزیابی قرار دارد تا بدانند که آیا آنها مایل به پیگیری دعوای حقوقی خود هستند یا خیر.

‘گزارش‌های مثبت’برخی زندانیان با استناد به تعهدات حقوق بشری دولت بریتانیا، خواسته اند از انتقال آنان به بازداشتگاه های افغان جلوگیری شود و گفته اند که بازداشت آنان توسط نیروهای بریتانیایی هم غیرقانونی بوده است.

گروه ده نفری زندانیان، نخستین افرادی هستند که از اردوگاه باستیون – مهمترین پایگاه نظامی بریتانیا در افغانستان – به بازداشتگاه تحت کنترل مقامات افغان منتقل می شوند.

به گزارش بی بی سی، وزارت دفاع بریتانیا گفته است بیمی از بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه‌های افغانستان وجود ندارد.

تحویل دهی زندانیان به مقامات افغان در ماه نوامبر به دلیل نگرانی در مورد احتمال بدرفتاری با آنها در زندان های افغانستان متوقف شده بود.

با این حال، وزیر دفاع بریتانیا اوایل ماه جاری گفت که “گزارشهای مثبتی” از سازمان های حقوق بشری در مورد وضعیت بازداشتگاه پروان دریافت کرده است.

بسیاری از کسانی که در اردوگاه باستیون زندانی هستند، به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله و یا بمبگذاری علیه هدف های مربوط به نیروهای بریتانیایی، و یا عملیات علیه نیروهای بریتانیایی در افغانستان بازداشت شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *