بدخشان در ماتم ملی، بیش از ۴۰۰ کشته و ۲ هزار مفقود

مقام‌های محلی در ولایت بدخشان در شمال افغانستان می‌گویند که بر اثر رانش زمین در این ولایت ۴۰۰ نفر کشته شده و بیش از دو هزار نفر در زیر آواره های گل و خاک مفقود شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این رویداد حوالی ساعت دوازده ظهر روز گذشته رخ داده و در آن ۳۰۰ خانوار در زیر آوره های خاک شده اند.

به دنبال این رویداد مردم از ولسوالی همجوار و مناطق نزدیک به محل رویداد رفته و با همکاری نیروهای امنیتی و کارمندان ضد حوادث در تلاش بیرون کردن اجساد کشته شده ها و زخمی های این رویداد هستند.

گفته می شود در این رویداد ۴۰۰ نفر جان باخته و در ”۲۱۰۰ نفر درزیر آورها” گیرمانده اند.

با این برخی از منابع از جمله نمایندگی دفتر سازمان ملل در کابل کشته شدن بیش از ۳۵۰ نفر را در این حادثه تایید کرده‌اند و گفته‌اند از سرنوشت بیش از دو هزار نفر دیگر خبری در دست نیست.

گروه نجات  از کابل به سمت بدخشان رفته تا به آسیب دیدگان رسیدگی نمایند و بازماندگان رانش زمین و روستاهای اطراف، شب گذشته را بدون سرپناه در بلندی‌های قریه آب‌باریک سپری کردند.

مقام های محلی می‌گویند بدون ابزارسنگین، آواربرداری برای بیرون آوردن حدود ۳۰۰ خانه روستایی که زیر خاک رفته‌اند، ممکن نیست.

قریه آب باریک یکی از نقاط کوهستانی است که دسترسی به آن بسیار دشوار است.

رانش زمین در دو مرحله و به فاصله زمانی یک ساعت از یکدیگر اتفاق افتاده است و بیشتر قربانیان کسانی بودند که از قریه‌های مجاور برای کمک به آسیب‌دیدگان رانش اول آمده بودند.

والی بدخشان گفته است که مقام‌های ولایتی بیش از ۷۰۰ خانوار دیگر از قریه‌های مجاور را که در معرض تهدید بودند از منطقه خارج کرده اند.

بخش های ولسوالی ارگو از چند روز بدین سو شاهد ریزش باران های پیهم بوده است.

جنرال ایوب سالنگی معین وزارت امور داخله نیز گفته است که پولیس برای کمک رسانی به محل اعزام شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *