با زورگویان و قُلدرها، برخورد دوگانه می شود؟

وجود افراد مسلح غیرقانونی، زورگویان، افراد قُلدر و بی بند و بار شاید در تمام ولایت ها و مناطق کشور حضور داشته باشند و دولت با تمام تلاش هایی که انجام داده است، در از بین بردن این مشکل ناکام بوده است.

ارگان های امنیتی به ویژه وزارت داخله وظیفه اصلی و اساسی در راستای مبارزه با افراد زورگو و قُلدر دارد؛ اما آنچه احساس می شود این است که شاید برخورد در این رابطه سلیقه ای باشد و یا هم اینکه برخی پرونده ها جدی تر هستند و مردم تصور می کنند با برخی از این افراد هیچ برخوردی نمی شود.

در تازه ترین مورد، وزارت امور داخله و نیروهای قطعات خاص برای دو روز جهت دستگیری «نظام الدین قیصاری» در شهر مزارشریف عملیات راه اندازی کرده و در این عملیات با نیروهای تحت حمایت قیصاری نیز درگیر شدند.

هرچند این عملیات بعد از نزدیک به دو روز پایان یافت و قرارگاه قیصاری تصفیه شد و در این بین، هفت جسد پیدا شده و ۳۵ تن از افراد وی همراه با شماری سلاح و مهمات بازداشت شدند؛ اما شخص قیصاری ناپدید شده و سرنوشتش تا هنوز معلوم نیست.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله در صفحه فیس بوک خود به صراحت نوشته است «شهر مزارشریف دیگر‌ مکان امن برای افراد زورگو، قُلدر، غاصب و قانون شکن همچون‌ قیصاری و افراد مسلح غیر مسوول آن نیست».

به گفته وی، پولیس ملی طبق قانون، در هماهنگی با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، متوسل به عمل بلمثل شدند که سرانجام توانستد ۳۵ تن از افراد مسلح غیر مسوول وابسته به نظام الدین قیصاری را بازداشت نمایند.

رحیمی آورده است که، در درگیری متقابل، ۷ تن از افراد وابسته به قیصاری نیز کشته شده و از منزل این فرمانده مسلح غیر مسوول، ده ها میل سلاح مختلف النوع، ۶۰۰۰ فیر مرمی پیکا، راکت و کلاشینکوف، مقداری مشروبات الکولی، چندین زنگ بچه بازی و وسایط مسروقه بدست نیروهای امنیتی آمده است.

سخنگوی وزارت داخله، قیصاری را «جنایتکار متکرر» نام برده و گفته است که این فرد با افراد تحت امرش، تحت تعقیب پولیس قرار دارد.

اما باید گفت که در مزارشریف دیگر افراد زورگو نیز حضور دارند.

«اختر لُچک» یکی از افرادی که مردم مزارشریف از وی شکایت دارند و حضورش برای این شهر را نگران کننده می دانند؛ او در موردی، می بایست بازداشت می شد؛ اما بعد از محاصره چندین ساعته، پولیس عقب نشینی کرده و از وی معذرت خواهی کردند.

عملیات برای دستگیری «اختر محمد ابراهیم خیل» معروف به «اختر لچک» و پسرانش بعد از آن توسط نیروهای امنیت ملی در مزارشریف راه اندازی شده بود که افراد وابسته به این وی، سال گذشته یک صراف را در منطقه قالین فروشی های شرق روضه شریف به سرقت بردند.

در حالی برای بازداشت نظام الدین قیصاری دو روز عملیات نظامی و استفاده از سلاح های سنگین صورت می گیرد که تا حال هیچ اقدام جدی برای دیگر افراد در مزارشریف صورت نگرفته است.

عادل شاه عادل، سخنگوی پولیس بلخ در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید که تا حال هیچ برنامه ای برای بازداشت «اختر محمد ابراهیم خیل» روی دست ندارند و هیچ هدایتی نیز به آنها در این رابطه داده نشده است.

به گفته وی، تمام تمرکز آنها برای بازداشت قیصاری معطوف است و هیچ صحبتی در مورد دیگر زورمندان و قُلدران نشده است.

نمونه دیگر اقدامات تازه دولت برای مبارزه با زورگویان و مفسدین در مورد «زمری پیکان»، فرمانده پیشین نظم و عامه وزارت داخله است که رئیس جمهور به صراحت به وزارت داخله دستور داد تا وی را بازداشت کند.

اما در این بین افراد دیگری نیز هستند که در فساد گسترده دست داشتند و معلمین و مکاتب «خیالی» از دستاوردهای عمده شان است و در حال حاضر در بدنه حکومت حضور فعال دارند و هیچ اقدامی در قبال آنها صورت نگرفته و هیچ دستوری نیز صادر نشده است.

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان نیز در نشست عمومی مجلس با انتقاد از عملکرد حکومت در باره نظام الدین قیصاری و اخترلچک گفته است که حکومت درباره این افراد برخورد دوگانه دارد.

وی می گوید که حکومت باید مشکل خود با قیصاری را از راه قانونی آن حل می ‌کرد نه اینکه شهر را به پادگان نظامی مبدل بسازد.

رئیس مجلس از کمیسیون امنیت داخلی خواست تا این موضوع را بررسی کند.

انتظار مردم این است که رهبران و حکومتداران برای کاهش فاصله شان با مردم، در تمام موارد به صورت مساویانه و عادلانه برخورد کنند و پرونده ها را به صورت یکسان بررسی کرده و با متخلفین برخورد کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *